skip to Main Content
فرونشست زمین در ۳۰۰ دشت و ۱۷ استان کشور
زمین کیوسک

فرونشست زمین در ۳۰۰ دشت و ۱۷ استان کشور

رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور اعلام کرده ۳۰۰ دشت در ۱۷ استان کشور با پدیده فرونشست روبرو هستند و آن‌را ناشی از برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی دانسته است.

راضیه لک از جمله به فرونشست ۱۲ سانتی‌متری در دشت نیشابور و ۲۵ سانتی‌متری در دشت مشهد اشاره کرده و گفته فرونشست بیش از ۴ میلی‌متر در دسته وضعیت بحرانی جای می‌گیرد. وی از آغاز بررسی مسائل فرونشست زمین با «اعتباری اندک» خبر داده است.

معاون سازمان زمین‌شناسی نیز میزان فرونشست در دشت کاشمر را ۳۰ سانتی‌متر و در دشت تهران را ۱۷ سانتی‌متر اعلام کرده است. در همین راستا رئیس منابع آب منطقه‌ای کاشمر خبر داده «اکنون در برخی روستاهای بخش کوهسرخ کاشمر به بی‌آبی کامل رسیده‌ایم. متاسفانه در روستاهای این بخش منبع آبی نیست که چاه حفر کنیم». اولین ممنوعیت بهره‌برداری از دشت کاشمر در سال ۶۱ صادر شده ولی در این سال‌ها تعداد چاه‌های بهره‌وری افزایش یافته و طی سال‌های اخیر ترک‌های زمین در اطراف بافت شهری خود را نشان داده است.

استان‌های کرمان و فارس دچار بیشترین میزان فرونشست در کشور هستند. پدیده فرونشست پدیده‌ای متفاوت از فروچاله‌هاست که آن نیز در اثر برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

همچنین بخوانید:  برخی به بهانه بحران آب«دکان دونبش» باز کردند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗