skip to Main Content
شیرابه‌های فاضلاب در تمامی رودخانه‌های شمال کشور جریان دارد
زمین کیوسک

شیرابه‌های فاضلاب در تمامی رودخانه‌های شمال کشور جریان دارد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفته «متاسفانه در شمال کشور نه تنها با مشکل شناسایی مکان برای جمع‌آوری پسماند مواجه هستیم، بلکه بلااستثنا می‌توانیم در تمام رودخانه‌ها شیرابه‌های فاضلاب را ببینیم و اگر یک باران ببارد، رودخانه‌ها به شیرابه پسماند تبدیل می‌شوند». آن‌طور که مسعود تجریشی می‌گوید سازمان حفاظت محیط زیست بارها به دلیل عدم جمع‌آوری استاندارد و بهداشتی و دفع مناسب پسماندها به وزارت کشور و فرمانداری‌ها اخطار داده است.

وی از عدم امکان دفع پسماندها در شمال کشور و لزوم سوزاندن آنها گفته و این امر را نیازمند به صرفه بودن برق تولیدی از سوزاندن پسماندها دانسته است؛ «برای سوزاندن پسماندها، سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد برق تولید شده از سوخت پسماند اقتصادی است. چالش بزرگ ما در بحث زباله‌سوزی در شمال کشور بین وزارت کشور و وزارت نیرو است، به دلیل اینکه برق تولید شده از زباله‌سوزها بسیار گران‌تر از برق توزیعی توسط این وزارتخانه است. بنابراین وزارت نیرو معتقد است برق تولید شده از زباله سوزها توجیه اقتصادی برای این وزارتخانه ندارد».

به گفته تجریشی «مجلس باید مجوز بدهد تا دولت از محل صندوق ذخیره ارزی ۵ الی ۶ کارخانه زباله‌سوز بالای ۱۰۰ الی ۲۰۰ تن در شهرهای شمالی ایجاد کرده و به دنبال توجیه‌پذیری اقتصادی برای تولید برق از زباله‌سوزی نباشند».

استان‌های شمالی کشور سال‌هاست با بحرانی جدی در انباشت پسماندها مواجهند اما تغییر چشمگیری در وضعیت آنها صورت نگرفته است. طبق آمارهای سال ۱۳۹۵، روزانه حدود هفت هزار تن زباله در سه استان شمالی کشور فقط در جنگل دفن می‌شود.

همچنین بخوانید:  ریاضیِ به زبان ساده‌ ولی هولناکِ تغییرات اقلیمی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗