skip to Main Content
واردات «مافیایی» شیر خشک با ارز دولتی و تبدیل آن به شیر مصرفی مردم
اقتصاد کیوسک

واردات «مافیایی» شیر خشک با ارز دولتی و تبدیل آن به شیر مصرفی مردم

نائب رییس اتحادیه مرکزی دامداران کشور از «واردات مافیایی» شیر خشک با استفاده از ارز دولتی و تبدیل آن به شیر مصرفی مردم خبر داده و گفته «رویه به این صورت است که در هر کیلو شیر خشک ۱۰ الی ۱۱ لیتر آب قاطی می‌شود و از این طریق آن را تبدیل به شیر مصرفی عرضه شده در بازار می‌کنند. طی این رویه، در ازای هر کیلو شیر، نهایتا ۸۸۰ تومان برای این شرکت‌ها هزینه ایجاد می‌شود و در ازای هر کیلو شیر خشک، ۱۱ الی ۱۲ لیتر شیر گرفته می‌شود. این در حالی است که ما در ایران تولید شیر خشک به اندازه کافی داریم». وی این روند را «جنایت در حق دامداران» توصیف و اعلام کرده «متاسفانه در کشور تقریبا ده کارخانه بزرگ لبنیات هستند که چنین اقدامی را انجام می‌دهند».

جواد ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داده «حدود ۲۵ درصد شیر تولید داخل کشور به شیر خشک تبدیل شده، و صادر می‌شود. حال سوال این است که اگر تولید داخل جواب نمی‌دهد و نیاز به واردات است پس چرا آن ۲۵ درصد شیر داخلی را تبدیل به شیر خشک کرده و صادر می‌کنند؟ دلیل تولید شیر خشک در داخل اینست که ما مازاد شیر داریم. کارخانه شیر را از دامدار نمی‌خرد. از همین روی، جهت جلوگیری از فاسد شدن شیر، آن را تبدیل به شیر خشک می‌کردند. البته در چنین حالتی، کارخانجات لبنی شیر خشک را از دامداران ارزان‌تر می‌خرند».

وی افزوده «بعد از تولید شیر خشک، اقدام به صادرات آن به بازار عراق می‌کنند. به ازای هر کیلو شیر خشک صادراتی به بازار عراق، ۲ دلار و ۱۰ سنت- که در شرایط کنونی بازار ایران، حدود ۲۵ هزار تومان می‌شود- برای آنها ایجاد درآمد می‌شود. در چنین وضعیتی است که تقاضای واردات شیر خشک به کشور می‌شود. کدام عقل سلیمی چنین تجارت و مبادله‌ای را می‌پذیرد؟ عده‌ای به بهانه واردات شیر خشک، ارز دولتی درخواست می‌کنند. گرچه ممکن است شیر خشک هم وارد کنند اما در واقع، کالاهای دیگری می‌آورند».

همچنین بخوانید:  اعتراض یک نماینده مجلس به اخراج پیرمرد افغانستانی از بیمارستان

طی ماه‌های اخیر بحث چگونگی تخصیص ارز با نرخ دولتی و فساد و رانت‌های توزیع شده در این میان، پای گروه‌های اقتصادی زیادی را به میان کشیده است. از جمله در عرصه واردات کاغذ، دارو، اتومبیل و.. .

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗