skip to Main Content
نخستین کنگرۀ ملی ناشنوایان ایران
جامعه کیوسک

نخستین کنگرۀ ملی ناشنوایان ایران

نخستین کنگرۀ ملی ناشنوایان ایران با شعار «توسعه آگاهی، ایجاد وحدت» از ۱۵ تا ۱۹ مرداد در تبریز برگزار می‌شود. از اهداف برگزاری نخستین کنگرۀ ملی ناشنوایان آشنایی بیشتر با حقوق افراد دارای معلولیت و به خصوص حقوق اجتماعی ناشنوایان است. ناشنوایانی از شهرهای مختلف ایران در این کنگره شرکت می‌کنند. سخنرانانی از ایران، اروپا و امریکا به مدت سه روز کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند. رییس فدراسیون بین‌المللی ناشنوایان نیز در این کنگره حضور خواهد داشت.

موضوعات مورد بحث در اولین کنگرۀ ملی ناشنوایان ایران عبارتند از: زبان اشارۀ ایرانی و فرهنگ ناشنوا، زبانشناسی، مترجم زبان اشاره و حقوق آموزشی کودکان ناشنوا.

مطابق دیدگاه فدراسیون جهانی ناشنوایان زبان اشاره طبیعی هر منطقه جغرافیائی زبان ناشنوایان آن منطقه است. برگزار کنندگان اولین کنگرۀ ملی ناشنوایان ایران امیدوارند سیاست‌گذاران آموزشی، پژوهشی و زبانی در ایران رویکردهای نوین در به رسمیت شناختن زبان اشاره اتخاذ کنند. ناشنوایان یک اقلیت اجتماعی هستند که بخشی از حقوق انسانی آنها به زبان و فرهنگ آنان وابسته است. به این ترتیب که حق دسترسی به منابع و امکانات جامعه باید از طریق زبان اشاره برای ناشنوایان محترم دانسته شود. زندگی اجتماعی مستقل و محترم در جامعه برای ناشنوایان در گرو این امر است که مسئولان امور بپذیرند زبان اشاره زبان اول ناشنوایان و مهمترین ابزار زیست اجتماعی و هویت ناشنوایان است. بنابراین امکانات آموزشی، اجتماعی، درمانی و قضایی کشور باید هرچه زودتر به زبان اشاره و مترجم زبان اشاره مجهز شود تا از انزوای اجتماعی افراد ناشنوا کاسته شود.

اطلاعات بیشتر دربارۀ این برنامه در وبسایت کنگره موجود است: http://cong.idncn.ir/fa/

همچنین بخوانید:  کارگران فیات در برابر رونالدو
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗