skip to Main Content
«۲/۵ درصد تجارت جهانی محصولات تراریخته به ایران تعلق دارد»
زمین کیوسک

«۲/۵ درصد تجارت جهانی محصولات تراریخته به ایران تعلق دارد»

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران خبر داده سالانه ۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته به ایران وارد می‌شود که معادل ۲/۵ درصد از تجارت به گفته‌ی وی «۲۰۰ میلیارد دلاری» این محصولات در سطح جهان است؛ بهزاد قره‌یاضی از جزئیات اقلام تراریخته وارداتی صحبتی نکرده و مشخص نیست آیا این مواد با برچسب یا بدون برچسب هشداردهنده در بازار عرضه می‌شوند، اما به مافیای واردات این محصولات اشاره کرده و گفته « کسانی که وارد می‌کنند جلوی تولید داخلی این محصولات ایستاده‌اند؛ هر کس در کشور به سمت تولید داخل می‌رود، مافیای زیادی هست که قلم پایش را بشکند».

وی اعلام کرده «۲۰سال است محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود». اگر این ادعا درست باشد، به این معناست که ایران تقریبا از زمان آغاز کشت محصولات تراریخته در سطح تجاری در دنیا، واردکننده آنها بوده است.

محصولات تراریخته یا دستکاری‌شده ژنتیکی به گیاهان، جانوران یا موجودات میکروسکوپی گفته می‌شود که ترکیب ژنتیکی آنها به طریقی تغییر یافته که در طبیعت از راه جفت‌گیری یا نوترکیبی طبیعی اتفاق نمی‌افتد.

عرضه محصولات تراریخته در کشورهای دارای استاندارد محیط زیستی بالا، مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی، اساسا ممنوع است. بسیاری از کشورها نیز وجود برچسب بر روی این محصولات را الزامی کرده‌اند. عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، از طرفداران تولید و عرضه محصولات تراریخته است. این در حالیست که در ایران حتی نتایج تحقیقات در عرصه محصولات تراریخته علنی نمی‌شود.

همچنین بخوانید:  کارزار کوواکس یک‌‌پنجم میزان مقرر واکسن توزیع کرد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗