skip to Main Content
اعتراض نابینایان به کیفیت پایین تنها روزنامه بریل
جامعه کیوسک

اعتراض نابینایان به کیفیت پایین تنها روزنامه بریل

تعدادی از خوانندگان روزنامه ایران سپید، روزنامه مخصوص نابینایان، نامه‌ای در اعتراض به کیفیت پایین روزنامه منتشر کرده‌اند. این نامه اواخر سال گذشته به معینی، مدیر مسئول روزنامه فرستاده شده است، اما از آنجا که جوابی نگرفتند، اکنون بنا دارند محتوای نامه را برای عموم منتشر کنند.

ایران سپید که ۲۰ سال است چاپ می‌شود، تنها روزنامه ایرانی است که به خط بریل برای نابینایان منتشر می‌شود. اگرچه این روزنامه در دوران کاریش نقاط اوجی داشته، نویسندگان نامه می‌گویند در دولت نهم و دهم، کیفیت آن افت فاحشی داشته و این سیر نزولی تا امروز ادامه دارد. برای مثال، دیگر از تحلیل‌های عمیق ادبی، اجتماعی و سیاسی خبری نیست و خبرها هم غالبا یا کپی از خبرگزاری‌های دیگر است یا بازنمایی وعده‌های بهزیسیتی برای بهبود اوضاع معلولان و نابینایان. مطالب و گزارش‌های تولیدی دست اول نادر است و بیشتر مطالب بازنشری است.

به بیان نگارندگان نامه «از تحلیل وقایع روز مطلقا در روزنامه اثری نیست، بخش عمده‌ای از مطالب روزنامه اختصاص به تیترهای خبری و برخی توصیه‌های پزشکی دارد که این توصیه‌ها و اخبار هم اطلاعاتی تیتروار به مخاطب منتقل می‌کنند؛ نه سابقه آن خبر را توضیح می‌دهند، نه اطلاعات موخره‌ای که ضمیمه تحیلی خبر باشد، منعکس می‌کنند. مطالب کارشناسی معلولان جای خالی خود را در روزنامه دارند. یا ستون‌هایی هستند که توسط خود جناب عالی به عنوان «سخن هفته» منتشر می‌شوند که حالت گپ و گفتگوی خودمانی مخاطبان را دارند یا توضیحاتی محدود درباره وقایع خاص در رابطه با معلولان مثلا تصویب قانون جامع حمایت از معلولان. به طور کلی خبری از تحلیل‌های عمیق سریالی مربوط به امور کارشناسی معلولان در روزنامه نیست.»

همچنین بخوانید:  برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی معلولان

متن کامل نامه را اینجا بخوانید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗