skip to Main Content
کستر سمینا قهرمان المپیک قانون ناعادلانه فدراسیون دو و میدانی را به چالش می‌کشد
جامعه دانش کیوسک

کستر سمینا قهرمان المپیک قانون ناعادلانه فدراسیون دو و میدانی را به چالش می‌کشد

کستر سمنیا، قهرمان دو نیمه استفامت جهان و برنده دو مدال طلا قصد دارد از فدراسیون جهانی دو و میدانی به خاطر قانون تبعیض‌آمیز تازه‌ای که وضع کرده است شکایت کند.
در ماه آپریل این فدراسیون مقررات تازه‌ای برای واجد شرایط بودن ورزشکاران زن وضع کرده که بر اساس آن تستسترون خون ورزشکاران در رشته‌‌های  دو ۴۰۰ متر، دو با مانع، ۸۰۰ متر، ۱۵۰۰ متر و رویدادهای ترکیبی باید به اندازه مشخصی باشد. بر طبق این قانون تازه، ورزشکارانی که  «رشد جنسیتى متفاوت» دارند باید برای شرکت در مسابقات از هر راه ممکن پزشکی میزان تستسترون خونشان را زیر ۵ نانومول نگه دارند.
این محدودیت تازه به شدت بر آینده حرفه‌ای سمنیا تاثیر خواهد گذاشت. از این پس وی قادر نخواهد بود بدون مداخلات پزشکی در مسابقات دو ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر شرکت کند. کستر سمنیا، ورزشکار اهل آفریقای جنوبی در بیانیه مطبوعاتی که در روز دوشنبه منتشر شد این قانون را «تبعیض‌آمیز، غیرمنطقی و ناعادلانه» خواند. او گفت: من از اینکه به زور دوباره در کانون توجه عمومی قرار گرفته‌ام بسیار ناراحتم. من دوست ندارم درباره این قانون تازه صحبت کنم. من فقط می‌خواهم همان‌طور که به دنیا آمده‌ام و به صورت طبیعی بدوم. اینکه به من گفته‌اند باید تغییر کنم منصفانه نیست. اینکه وجود من زیر سوال برود منصفانه نیست، من مُکگادی کَستر سِمِنیا هستم. من یک زنم و سریع می‌دوم.
وکیل او، گرگوری نات می‌گوید: این  نقطه عطفى در حقوق بشر در جهان و تبعیض علیه زنان ورزشکار است و بر حقوق جنسیتی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. حقوقی که از سوی قانون اساسی آفریقای جنوبی محافظت می‌شود.
فدراسیون جهانی دو و میدانی در قانون تازه اعلام کرده است که ورزشکاران زنی که میزان تستسترون بدنشان بیش از اندازه  است باید برای شرکت در مسابقات شرایط زیر را کسب کنند:
1-  طبق قانون آن‌ها باید زن و یا معادل آن شناخته شوند
2-  آن‌ها باید میزان تستسترون در بدنشان را حداقل در یک دوره شش ماهه به زیر ۵ نانومول برسانند (با استفاده از داروهای جلوگیری از هورمون)
3-   در نتیجه تا زمانی که می‌خواهند واجد شرایط بمانند باید به صورت مرتب میزان تستسترون خونشان را زیر ۵ نانومول نگاه دارند (‌چه در شرایط مسابقه و چه زمانی که در مسابقه‌ای شرکت نمی‌کنند.)
این قانون از نوامبر ۲۰۱۸ به اجرا در خواهد آمد.
در سال ۲۰۰۸، زمانی که سمنیا قهرمان مسابقات جهانی جوانان شد و سال بعد هم قهرمانی جهان بزرگسالان را از آن خود کرد به عنوان یک مورد چالش برانگیز به صدر اخبار رفت. فدراسیون جهانی دو و میدانی سمنیا را وادار کرد که آزمایش تایید جنسیت بدهد. رسانه‌ها بخش‌هایی از این آزمایش در سال ۲۰۰۹ را منتشر کردند. او یکسال از ورزش محروم شده و پس از آن فدراسیون جهانی دو و میدانی اجازه داد که او مدال‌هایش را حفظ کند و به میدان بازگردد. رسانه‌هایی مانند تلگراف و گاردین اعلام کردند که جنسیت این ورزشکار یکی از ۴۶ تیپ بیناجنس (اینترسکس) است.
همچنین بخوانید:  بازی‌های ویدئویی؛ مخرب یا سودمند؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗