skip to Main Content
عدد بده
اسلایدر جامعه

عدد بده

نفوذ شبکه‌های اجتماعی هر روز در میان مردم بیشتر می‌شود، به‌طوری که ساعت‌های زیادی را در آن می‌گذارنند. این باعث شده است که برآورده شدن نیاز طبیعی افراد برای دیده شدن و جلب توجه، این‌بار به‌شکلی جدید در این شبکه‌ها مطرح شود. متن زیر گفتگو با کسی است که کسب و کارش کمک به پاسخگویی به این نیاز در شبکه‌های اجتماعی است.

برای شروع خودت را معرفی کن و بگو چند سال است که تو این کاری؟

سجاد هستم. ۲۶ سالم است و در یکی از محله‌های جنوب تهران زندگی می‌کنم. می‌تونم بگم الان حدود ۵ سالی است که تو این کار هستم.

گفتم “تو این کاری”؛ راستش من عنوانش را درست نمی‌دانم. خودت به کاری که انجام میدی چه میگی. در واقع چطور کسب و کارت را معرفی می‌کنی؟

ما به آن می‌گوییم سرویس افزایش محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی. زمانی که من شروع کردم مشتری روی یاهو مسنجر داشتیم، بعد  نیمباز (NimBuzz) و فیسبوک و حالا هم بیشتر تلگرام و اینستاگرام. این افزایش محبوبیت می‌تواند به‌صورت افزایش دنبال‌کننده باشد یا افزایش لایک، بازدید و کامنت زیر پست‌ها. در واقع هر چیزی که در شبکه‌های اجتماعی معیار محبوبیت باشد را می‌توانم افزایش بدهم.

باید توی کارت رقیب هم زیاد داشته باشی. چطور نظر مشتری را به سرویست جلب می‌کنی؟ فرایند کار چطوریه؟

درسته. نکته اول این است که من باید برای سرویسی که ارائه می‌کنم صفحه پربازدیدی داشته باشم. برای همین مدتی صرف افزایش بازید و دنبال‌کننده برای صفحه خودم میشه. مثلاً محتوای جالب و سرگرم‌کننده می‌گذارم و کارهای مختلفی که بازدید صحفه را بالا ببرد. بعد سرویس خودم را تبلیغ می‌کنم و توضیح می‌دهم. مشتری صفحه من روی شبکه‌های اجتماعی را می‌بیند و با من تماس می‌گیره یا پیام می‌فرسته و سفارش چیزی رو که می‌خواد میده. برای پرداخت هم سایتمان متصل به درگاه بانکی است که مشتری راحت می‌تواند واریز کنه.

این دنبال‌کننده‌ها یا لایک‌ها را چطور اضافه می‌کنی؟

اول اینکه این دنبال‌کننده‌ها می‌توانند واقعی یا غیرواقعی (فیک) باشند که بسته به نوع، نحوه افزایش متفاوت است. ما از ترفندهای مختلفی استفاده می‌کنیم. مثلاً برای دنبال‌کننده‌ها غیرواقعی من از یک سری سرورهای خارج از ایران که معمولا در هند هستند، استفاده می‌کنم. می‌توانی تعداد دلخواه دنبال‌کننده‌ای را که می‌خواهی سفارش بدی. در واقع یک ربات نرم‌افزاری است که می‌تواند چندین هزار حساب کاربری غیرواقعی در اینستاگرام بسازد و ما از طریق این ربات به آنها دستور می‌دهیم صفحه‌ای را دنبال یا مثلا پست‌هایی رو لایک کنند و ویدئوهایی را ببینند یا اینکه کامنت‌هایی با استفاده از یک‌سری کلیدواژه  بگذارند. دنبال‌کننده واقعی خب کمی سخت است. یک راهش از طریق تبلیغ صفحه مثلاً یک شرکت در صفحه‌های خودمان هست که بازدید بالایی دارند. به این‌صورت که دنبال‌کننده‌های ما جذب این تبلیغات می‌شوند و صفحه آن شرکت را دنبال می‌کنند. علاوه براین، باز هم سرویس‌های آنلاینی هستند که با ترفندهایی دنبال‌کننده واقعی تولید می‌کنند و طبیعتا قیمت بالاتری هم دارند. اساسشان روی بک دادن است. صفحه خریدار را در رباتی ثبت می‌کنی و افراد زیادی دنبال می‌شوند و طرف مقابل بک می‌دهد. بین مشتری‌های من دنبال‌کننده غیرواقعی طرفدار بیشتری دارد، چون ارزان‌تر است و در مدت زمانی کم تعداد زیادی می‌توانی داشته باشی.

همچنین بخوانید:  احتمال بازگشت صف و فروش کوپنی مرغ

تو کار شما چطور یک نفر حرفه‌ای‌تر محسوب می‌شود و در واقع پیشرفت می‌کند؟ طوری که من به‌عنوان مشتری تو را انتخاب کنم و نه یک نفر دیگر را.

نکته اول این است که باید بتوانی تبلیغات خوبی برای سرویست انجام بدهی. دنبال‌کننده زیادی داشته باشی و بتوانی تو جستجوی گوگل بیای بالا. دوم اینکه باید شناخت خوبی از سرویس‌های آنلاینی که گفتم داشته باشی. چون تعدادشان زیاد است و خیلی‌هایشان قابل اعتماد نیستند. به‌علاوه باید بتوانی پشتیبانی مناسبی به مشتری بدهی. مثلاً اگر یکی از سرویس‌ها به هر علت سفارش را درست انجام نداد، بتوانی سریع جایگزین پیدا کنی. یا اینکه بعضی وقت‌ها یک شبکه اجتماعی دنبال‌کننده‌های غیر واقعی را شناسایی و حذف می‌کند. باید بتوانی سریع جبران کنی.

مشتری‌هایت را می‌توانی دسته‌بندی کنی؟ تعاملت با آنها چطور است؟ فقط خیلی معمولی سفارش می‌دهند یا اتفاق می‌افتد که با آنها در تماس باشی یا حتی ملاقتشان کنی؟

مشتری می‌تواند یک فرد عادی باشد که برای صفحه شخصی خودش سفارش می‌دهد یا اینکه سلبریتی باشد. می‌تواند یک مغازه‌دار ساده باشد که برای کسب و کارش تبلیغ می‌کند یا یک شرکت و سازمان بزرگ. من همه این موارد را داشته‌ام. ارتباط هم به همین صورت. بستگی به بزرگی سفارش دارد یا اینکه چه مدت طرف مقابل مشتری‌ام باشد. اکثراً آنلاین سفارش می‌دهند ولی شده بعضی‌ها را بیرون ملاقات کنم. مثلاَ با چند تا از سلبریتی‌ها قرار گذاشتیم. یک بار خواننده‌ای را دیدم که کاراش تو رادیو جوان پخش می‌شود، یا یک نفر دیگر که مجموعه بزرگی را مدیریت می‌کرد که رفتم و حضوری ملاقاتش کردم.

با این اوصاف فکر می‌کنی بتوانی بگویی این مشتری‌ها چرا دوست دارند این همه دنبال‌کننده و لایک داشته باشند؟ می‌توانی چند مثال از انگیزه‌های افراد بزنی؟

ببین این خودش دو بخش می‌شود. برای بخشی هدف فقط بیزینس از طریق شبکه‌های اجتماعی است و بخش دیگر، افراد هستند که انگیزه‌های مختلفی دارند. اگر بخواهم کلی‌گویی کنم، شاید بشود گفت مردم دوست دارند در میان دوستان و آشنایان خودشان آدم مهمی باشند و توجه‌ها به سمت آنها باشد. مثلاً تعداد زیادی از مشتری‌های من پسرهای جوان یا حتی مردان میانسالی هستند که سفارش دنبال‌کننده می‌دهند. دوست دارند در فضای مجازی تصویر یک مرد جذاب و باحال را برای خودشان بسازند که افراد زیادی دنبالشان می‌کنند تا به این طریق بتوانند نظر بقیه دخترها را به سمت خوشان جلب کنند. دخترهایی هم هستند که با همین انگیزه سفارش دنبال‌کننده پسر می‌دهند که البته تعدادشان کمتر است. یا موارد زیاد چشم و هم‌چشمی. مثلاً مادری بود که برای بچه یک‌ساله‌اش صفحه اینستاگرام درست کرده بود و می‌خواست تعداد دنبال‌کننده‌های صفحه بالا باشد. یا اینکه بارها شده برایم پیام می‌دهند که صفحه یکی از دوستانشان ۲۰K شده و من می‌خوام عددم بالاتر باشد. در واقع این عدده و چند K بودن خیلی برایشان مهم است. یک مورد جالب که یادم میاد دختری بود که صفحه‌ای برای طرفداری از یکی از بازیگرهای زن هالیوود درست کرده بود و می‌خواست تعداد دنبال‌کننده‌هایش بالا باشد تا به این وسیله نظر آن بازیگر را به خودش جلب کند.

همچنین بخوانید:  دقیقه‌های نجومی

حجم سفارشی که می‌گیری در چه بازه‌ای است؟ یکم قیمت بده که بدانیم هزینه‌هاش چطوری است؟

از ۱۰۰۰ تا دنبال‌کننده سفارش بوده تا ۱۰۰ هزار و دویست هزار تا. یک بارهم  یه سفارش ۵۰۰ هزار تایی داشتم. قیمت‌های بازار خیلی مختلف است ولی من برای ۱۰۰۰ تا دنبال‌کننده واقعی ۳۰ هزار تومن می‌گیرم و اگر غیرواقعی باشند ۱۰ هزار تا.

به نظر خودت درآمدت خوب است؟ فکر می‌کنی آینده کسب و کارت چطور باشد؟

من الان روزی ۴ تا ۶ ساعت کار می‌کنم و درآمد ماهیانه‌ام از یک کارمند اداره دولتی تو سن خودم بیشتر است. ساعت کاری‌ام دست خودم است و می‌توانم بیشتر از این کار کنم تا درآمد بیشتری داشته باشم. با توجه به جوی که شاهدش هستم، فکر می‌کنم حداقل در آینده نزدیک هم‌چنان مشتری‌های زیادی داشته باشم. شبکه‌های اجتماعی هم‌چنان در حال گسترش هستند و مردم زیادی هستند که می‌خوانند در این فضای مجازی محبوب‌تر از اطرفیانشان باشند.

من تو را تا حدی می‌شناسم و می‌دانم که خودت منتقد شبکه‌هایی مثل اینستاگرام هستی. این تناقض را برای خودت چطور حل کردی؟

خب. درست است. علایق شخصی من برخلاف زمینه کسب و کارم است. خیابان و زندگی در دنیای واقعی را دوست دارم. من به این کار مثل یک شغل نگاه می‌کنم. مثل خیلی از مشاغل دیگر. گروهی از مردم دوست دارند محبوب‌تر از دیگران به نظر برسند و از داشتن دنبال‌کننده و لایک بالا لذت می‌برند و من هم با یک هزینه، چیزی را که می‌خواهند به آنها می‌دهم.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗