skip to Main Content
خشکسالی گریبانگیر ۱۷۰ هزار کشاورز سیستان و بلوچستانی
زمین کیوسک

خشکسالی گریبانگیر ۱۷۰ هزار کشاورز سیستان و بلوچستانی

سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور است که به دلیل اقلیم گرم و خشک آن و کاهش ۷۵ درصدی بارش باران، دو دهه است گرفتار خشکسالی شده و ۱۷۰ هزار بهره بردار استان را درگیر خود کرده است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، در چند سال اخیر و پس از خشکسالی‌های پی در پی، حجم آب‌های سطحی استان و رودخانه هیرمند و تالاب هامون به مرز خشکی رسیده و آب لازم برای کشاورزی را از مردم استان و بویژه سیستان گرفته است.

کشاورزان سیستان سالهاست در انتظار توافق دولت ایران و افغانستان چشم به راه رهاسازی آب رودخانه هیرمند هستند بلکه بتوانند محصولی سالم و قابل ارائه به بازار کشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: به دلیل خشکسالی‌ها حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

مجتبی پیری می‌گوید: در سال‌هایی که آب به میزان کافی در استان وجود داشت، حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰هزار هکتار سطح زیر کشت داشتیم اما پس از خشکسالی‌های پی در پی سال گذشته تنها ۵۱ هزار هکتار زمین کشاورزی کشت شد.

پیری، میزان برداشت محصول از ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت را هیچ‌ می‌داند و می‌گوید: امسال آبی وارد رودخانه هیرمند نشده که کشاورزان کشت کنند و خشکسالی تمام محصولات را نابود کرد ‌، عواقب خشکسالی باعث شده دام‌های سیستان علوفه‌ای نداشته و روز بروز ضعیف تر شوند و صیادان هم بیکار شوند.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان نیازمند یک مهندسی آب و پشتیبانی از آب شرب برای مقابله با بحران بی آبی است، می‌گوید: سطح زیر کشت کشاورزی باید مدیریت شود تا محصولات در زمان مناسب و با شرایط مطلوب به بازار ارائه شود تا دیگر شاهد ماندن محصولات بر دست کشاورزان سیستان و بلوچستانی نباشیم.

همچنین بخوانید:  مافیای آب کشور را به ورطه نابودی کشانده است

به گواه رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ذخایر آبی استان روز به روز کاهش می‌یابد و دیگر هیچ آبی برای زراعت در سیستان نمانده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗