skip to Main Content
جامعه کیوسک

کارگران در اعتراض به صادرنشدن مجوز راهپیمایی، راهپیمایی کردند

امروز یکم ماه می، روز جهانی کارگر است و کارگران در اغلب مناطق جهان در این روز راهپیمایی می‌کنند و خواسته‌های خود را فریاد می‌زنند. اما این امکان امسال هم به صورت «قانونی» در ایران مهیا نشد و وزارت کشور مجوز راهپیمایی به کارگران نداد. با این همه کارگران به صورت خودجوش به سمت خانه کارگر سرازیر شدند و در آنجا تجمع کردند. در تجمع دیگری در مقابل مجلس هم سه نفر از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

در تجمع مقابل خانه کارگر، فعالان صنفی و کارگری به صادرنشدن اجازه راهپیمایی کارگران در روز کارگر اعتراض کردند. از جمله آنها حسن صادقی، (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) که گفته کارگران قصد داشتند به سمت وزارت بهداشت بروند تا «وزیر میلیاردر بهداشت دستش را از جیب کارگران بردارد» اشاره او به انتقال منابع درمانی تامین اجتماعی به خزانه دولت است.

حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران هم در این تجمع اعلام کرده جامعه کارگری ایران در این سال‌ها «جز رنج و ملامت چیز دیگری ندیده» و امروز ما در این مکان جمع شده‌ایم تا بگوییم خودمان می‌خواهیم تصمیم‌گیرنده باشیم. به گفته او اصلی‌ترین مطالبه کارگران امنیت شغلی است و قرارداد موقت کارگران را در «پست‌ترین شرایط» قرار می‌دهد و برای کارگران «سخت و تحقیرآمیز» است.

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون کارگری مجلس هم در این تجمع گفته «قانون اساسی اجازه راهپیمایی» داده است و به کسانی که «نمی‌گذارند حرف بزنیم» هشدار داد «اجازه بدهید یا نه کارگران بیدارند».

کارگران در پایان این تجمع در قطعنامه‌ای از دولت خواستند نسبت به تامین امنیت شغلی آنان اقدام کند، نگرانی‌ها درباره منابع و مصارف تامین اجتماعی را برطرف کند، قراردادهای موقت را لغو کند.

همچنین بخوانید:  طرح جداسازى فلسطينی‌ها از اسرائيلى‌ها در اتوبوس‌هاى كرانه باخترى

همزمان جمع دیگری از کارگران و بازنشستگاه هم مقابل مجلس تجمع کردند که دستکم سه نفر در این تجمع بازداشت. بر اساس برخی گزارش‌ها حسین آذرگشسب، محسن ثقفی و پیمان احمدی جزو بازداشت‌شدگانند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم در پایانه آزادی برای گرامیداشت روز کارگر دست به تجمع زدند. در برخی از شهرهای دیگر ایران هم کارگران برای گرامیداشت روز جهانی کارگر و در اعتراض به وضعیت معیشت و شرایط کاری خود تجمع کردند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗