skip to Main Content
۱۷پرستار در ۵سال گذشته به دلیل فشار کاری جان خود را از دست داده‌اند
جامعه کیوسک

۱۷پرستار در ۵سال گذشته به دلیل فشار کاری جان خود را از دست داده‌اند

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفته از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت، ۱۷ پرستار جان خود را از دسته داده که همه آنها مشکوک به سندرم «کاروشی» یا مرگ بر اثر فشار کاری بوده است.

به گفته علی محمد آدابی از یکسو فشار ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت حجم کاری پرستاران را زیاد کرده و از سوی دیگر دغدغه معاش، پرستاران در سراسر کشور را نسبت به سندرم کاروشی آسیب‌پذیر کرده است.

او در ادامه اضافه کرده پرستارانی که جان خود را از دست داده‌اند بین ۲۵ تا ۴۵ سال سن داشتند و نیروی جوان محسوب می‌شدند و همگی پیش از آنکه ناگهانی فوت کنند، فشار کاری زیاد را متحمل شده بودند و علت درگذشت هیچ کدام ناشی از بیماری یا عامل دیگری نبوده است.

آدابی گفته هرگاه یک نیروی کاری برای چهار روز متوالی بیش از ۱۲ ساعت کار کند، بافت‌های بدنش دچار تغییر شده و درنتیجه، مستعد مرگ ناگهانی خواهد شد. او این را هم اضافه کرده که از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت، اقدامی برای تکمیل کادر پرستاریِ بیمارستان‌ها صورت نگرفته است و همین مسئله باعث شده تا این نیروها در محل کار خود مجبور به انجام اضافه‌کاری‌های سنگین شوند.

مطابق ماده ۶۱ قانون کار، کارفرما حق ندارد به کارگرانی که کار سخت و زیان‌آور انجام می‌دهند، کار اضافه ارجاع دهد و حتی اگر کارگری که کار سخت و زیان‌آور انجام می‌دهد بخواهد خارج از ساعات موظفی کار اضافی انجام دهد، کارفرمای او باید از این اقدام جلوگیری کند.

در همین حال به گفته فعالان صنفی پرستاری، طرح تحول سلامت باعث شده تا شکاف پرداخت کارانه‌ پزشکان و پرستاران عمیق‌تر از قبل شود. رئیس سازمان نظام پرستاری پیشتر این بی‌عدالتی‌ها را «دوران استبداد سیاه نظام سلامت» توصیف کرده و آن را از نتیجه «اقدامات مذبوحانه ارباب زر و زور و تزویر حاکم بر وزارت بهداشت و درمان فعلی» دانسته بود. پرستاران بارها با تجمع‌های مختلف به این وضعیت اعتراض کرده‌اند که هیچ‌کدام نتیجه‌ای نداشته است.

همچنین بخوانید:  وزیر بهداشت: بیمارستان‌های دولتی را خصوصی کنیم تا فعالیتشان اقتصادی شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗