skip to Main Content
آشوراده خاکریز اول تصرف مناطق حفاظت‌شده است
جامعه کیوسک

آشوراده خاکریز اول تصرف مناطق حفاظت‌شده است

یکی از معدود اکوسیستم‌های ایران که دولت هنوز نتوانسته آن را وارد چرخه بحران و نابودی کند، آشوراده است اما حالا دولت دست به کار شده و سازمان حفاظت محیط زیست دولت روحانی با اجرای طرح گردشگری در این منطقه موافقت کرده است. بر اساس این طرح قرار است در این جزیره هتل‌سازی شود.

البته مدیر سازمان حفاظت محیط زیست استان گلستان طبق معمول نگرانی‌ها درباره این دست‌اندازی به این جزیره را بی‌دلیل می‌داند. به گفته امیر عبدوس قرار نیست آشوراده به بخش خصوصی واگذار شود بلکه تاسیساتی از طرف سازمان محیط زیست برای ایجاد تسهیلات برای گردشگران در این منطقه ایجاد می‌شود.

به گفته او یکصد هکتار از اراضی بندر ترکمن به سازه‌هایی مانند هتل و سازه‌های سنگین اختصاص پیدا کرده است و به هیچ‌عنوان سازه‌های سنگین و هتلنیگ در جزیره آشوراده نخواهیم داشت. حدود ۲۲ هکتار از این جزیره برای ساخت سازه‌ها در نظر گرفته شده و قرار است با استفاده از این سازه‌های سبک تسهیلاتی برای طبیعت‌گردان ایجاد شود.

اما هیچ‌کدام از این توضیحات فعالان محیط زیست را قانع نمی‌کند. مسعود مولانا، دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران در این‌باره گفته هنوز هیچ طرحی برای این جزیره پذیرفته نشده است اما در صورتی که این جزیره به عنوان جزیره گردشگری مورد توجه قرار گیرد بی‌شک پوشش گیاهی منحصر به فرد این منطقه و همچنین فوک خزری آسیب می‌بینند. از همه مهمتر این منطقه ذخیر‌گاه ژنتیک است که ممکن است با حضور بیش از اندازه گردشگران دچار آسیب شود.

به گفته او بدترین پیامد این موضوع می‌تواند این باشد که از این راه دریچه‌ای برای تصرف مناطق حفاظت شده گشوده می‌شود. جزیره آشوراده دارای یک بخش حفاظت شده است که کسی نباید وارد آن شود بخش دیگری از این جزیره که برای گردشگری نیز در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد برای پرنده‌نگری است که در آنجا نیز سازه‌های سبک که مطابق منطقه برای یک تعداد معین از گردشگران و پرنده‌نگران که ظرفیت برد منطقه را رعایت کنند وجود دارد. اگر قرار است تاسیساتی برای گردشگری ایجاد شود، باید خارج از این منطقه باشد.

همچنین بخوانید:  اصرار دولت بر اجرای سیاست‌های آبی پرهزینه

او در ادامه اضافه کرده جدا از ارزش آشوراده این منطقه حکم خاکریز را برای مناطق حفاظت شده زیست محیطی دارد، وقتی خاکریز اول گرفته شود خاکریزهای بعدی نیز بی‌شک تصرف خواهد شد. وقتی یک جزیره به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت بین‌المللی شده است و ذخیرگاه زیست‌کره است تصرف شود، قطعا مناطق دیگر را می‌توانند به راحتی تصرف کنند و نگرانی فعالان محیط‌زیست نیز برای این موضوع است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗