skip to Main Content
فیسبوک منابع خبری فلسیطینیان را به درخواست اسرائیل سانسور می‌کند
سیاست کیوسک

فیسبوک منابع خبری فلسیطینیان را به درخواست اسرائیل سانسور می‌کند

سپتامبر سال گذشته مسئولان فیسبوک و مقامات اسرائیلی برای حذف‌کردن و یا تعلیق حساب‌های کاربری فلسطینیانی که به گفته آنها پست‌های «تحریک‌آمیز» منتشر می‌کنند با یکدیگر توافق کردند.

این توافق بعد از آن شکل گرفت که اسرائیل تهدید کرد که در صورت همکاری‌نکردن داوطلبانه فیسبوک با آنها، قوانینی برای جریمه سنگین فیسبوک و یا حتی مسدودشدن این شبکه اجتماعی تصویب خواهد کرد.

نتایج آن دیدار این روزها قابل مشاهده است. از آن زمان تاکنون فیسبوک سانسور دیوانه‌واری را علیه فعالان فلسیطینی که به اشغال غیرقانونی کشورشان از طرف اسرائیل معترضند، آغاز کرده است.

مدت کوتاهی بعد از توافق بین دولت اسرائیل و فیسبوک، وزیر دادگستری اسرائیل اعلام کرد تلاویو در مدت چهارماه، ۱۵۸درخواست برای حذف حساب‌های کاربری «تحریک‌آمیز» داشته که فیسبوک ۹۵درصد آنها را اجابت کرده است.

آنچه این سانسور را دارای اهمیت می‌کند این است که ۹۶درصد فلسطینیان اعلام کرده‌اند اولویت اول آنها در فیسبوک دنبال‌کردن اخبار است. این به این معنی است که مقامات اسرائیلی به صورت نامحدودی مهم‌ترین ابزار ارتباطی فلسطینیان را کنترل می‌کنند.

در هفته‌های گذشته هم نشریه ایندیپندنت گزارش کرده که دستکم حساب کاربری انگلیسی و عربی ۱۰تن از مدیران «مرکز اطلاع‌رسانی فعالان فلسطینی» در فیسبوک که بیش از دو میلیون دنبال‌کننده داشته، تعلیق شده‌اند که هفت‌تای آنها به صورت دائمی بسته شده‌اند. مارس گذشته هم فیسبوک صفحه حزب «فتح» را که میلیون‌ها دنبال‌کننده داشت به علت انتشار یک عکس قدیمی از یاسر عرفات که یک تفنگ به دست داشت، حذف کرد.

بخشی از صفحه‌ها و حساب‌های کاربری که تاکنون فیلتر شده‌اند، این‌ّها هستند: شبکه گفتگوی فلسطینی‌ها، غزه حالا، شبکه خبری اورشلیم، آژانس شباب، رادیو بیت‌الحم ۲۰۰۰، شبکه رادیویی شرق، رام‌الله نیوز و ده‌ها شبکه خبری دیگر.

همچنین بخوانید:  شبح نکبت در اسرائیل

در همین حال اسرائیلی‌ها می‌توانند به صورت آزادانه هرآنچه دلشان می‌خواهد درباره فلسطینی‌ها در فیسبوک بگویند و حتی می‌توانند دعوت به کشتن اعراب را در این شبکه اجتماعی تبلیغ کنند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗