skip to Main Content
واردات دولتی برنج خارجی در دوره ممنوعیت واردات
اقتصاد کیوسک

واردات دولتی برنج خارجی در دوره ممنوعیت واردات

وزارت کشاورزی واردات برنج را ممنوع کرده اما «شرکت بازرگانی دولتی ایران» که زیرمجموعه همین وزارتخانه است، ثبت سفارش برنج خارجی کرده است.

یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌گوید ثبت سفارش قبل از نامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی انجام شده است؛ اما اولین نامه ممنوعیت واردات برنج، بهمن سال گذشته از سوی محمود حجتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده بود.

سیف مدعی شده واردات برنج بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای تامین ذخایر استراتژیک کشور انجام شده در حالیکه بر اساس آمارهای گمرک، یک‌میلیون‌و صد ‌هزار تن از این محصول، در شش‌ماهه نخست سال جاری به کشور وارد شده و پهلوگرفتن کشتی‌های برنج وارداتی، باعث شده محصول کشاورزان روی دست آنها باد کند.

برنج ایرانی در انبارها روی دست کشاورزان مانده و به گفته دبیر انجمن برنج، به دلیل موجودی بیش از حد برنج تولید داخل در انبارها، قیمت این محصول با وجود اتمام فصل برداشت محصول، کمتر از سال گذشته است.

کشاورزان به شدت به این وضع معترضند چنانچه هفته گذشته یک کشاورز گیلانی در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از یک کارخانه فراوری سبوس، گله‌مندی خود از کاهش قیمت برنج را اعلام کرد. قاچاق و واردات بی‌رویه یکی از دلایل اصلی بیکاری و فقر کارگران و کشاورزان در ایران است. سود سرشار از واردات، ثروت‌های هنگفتی نصیب برخی افراد صاحب نفوذ، واردکنندگان انحصاری و شرکت‌های زیرمجموعه دولت می‌کند.

همچنین بخوانید:  سواستفاده و خشونت خانگی در ایام قرنطینه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗