skip to Main Content
نابینایان از پوشش کافی بیمه‌ای برخوردار نیستند
جامعه کیوسک

نابینایان از پوشش کافی بیمه‌ای برخوردار نیستند

رئیس برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت با اشاره به وجود ۱۵۰هزار نابینا در کشور، مراکز خدمات تخصصی بازتوانی بینایی و همچنین پوشش بیمه‌ای برای خدماتی مانند عصای سفید و عینک‌های خاص را ناکافی دانسته است.

به گفته فرزاد مرادی معابر مناسب‌سازی‌شده در سطح شهرها برای نابینایان و کم بینایان بسیار کم است. در حال حاضر ۷۵ درصد معابر شهر تهران برای این افراد مناسب نیستند و این رقم در شهرهای دیگر پایین‌تر است.

او با اشاره به اینکه کمتر از ۱۵۰ هزار نفر نابینا  و ۶۰۰ هزار نفر کم بینا در کشور وجود دارد گفته اما تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از افراد نابینا ثبت شده‌اند.

مرادی با بیان اینکه بیمارانی که دچار مشکلات بینایی‌ند به خوبی به سطوح بالاتر درمان یا بهزیستی ارجاع داده نمی‌شوند، گفته در حال حاضر به دلیل هزینه و کمبود مربی، دسترسی به کتاب و پرینتر بریل در کشور کافی نیست. همچنین فقط ۴۰ درصد از افراد دارای اختلال بینایی به کامپیوتر مخصوص دسترسی دارند دارند در حالیکه این کامپیوترها می‌توانند در زمینه بازتوانی نابینایان بسیار موثر باشند. همچنین ۶۰ درصد از نابینایان بی‌سوادند و  فقط ۱۰درصد  از آنها تحصیلات آموزش عالی دارند.

با وجود اینکه ۱۰ تا ۲۰ درصد از تمام معلولیت‌ها مربوط به بینایی است با اینحال فقط ۱۰مرکز خدمات تخصصی بازتوانی بینایی در ایران وجود دارد. در کنار این‌ پوشش بیمه‌ای برای بسیاری از خدمات مورد نیاز این گروه مانند عصای سفید و عینک‌های خاص کافی نیست.

همچنین بخوانید:  از مصادره «زبان اشاره» دست بردارید
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗