skip to Main Content
آمار ازدواج کودکان در ۵سال اخیر کاهش محسوسی نداشته است
جامعه کیوسک

آمار ازدواج کودکان در ۵سال اخیر کاهش محسوسی نداشته است

براساس آمارهای منتشر شده توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،  پیش‌رسی ازدواج ـ نسبت مردان و زنانی که در سن کمتر از ۱۵ سالگی ازدواج می کنند ـ در سال ۱۳۹۲ به ترتیب برای مردان ۰.۴  درصد و برای زنان ۵.۴ درصد است. این رقم با افزایش برای دختران در سال ۹۳ به ۵.۶ درصد رسیده و در سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز به ترتیب رقمی معادل ۵.۴ و ۵.۵ را نشان می دهد. این رقم در ۹ ماهه نخست سال ۹۵، ۰.۰۵ درصد برای پسران و ۵.۵ درصد برای دختران است.

بر اساس همین گزارش ها در سال ۹۰ ، ۳۹ هزار و ۶۰۹ نفر ( ۴.۵ درصد) از کودکانی که ازدواج کرده‌اند ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته‌اند. این ارقام با روندی رو به رشد در سال ۹۱ به ۴.۹ درصد رسیده و ۴۰۴۶۴ نفر را شامل شده است. ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۲ نیز با افزایش رو به رو بوده است. این میزان با رسیدن به ۵.۳ درصد نشان داد که قرار نیست از میزان روند ازدواج کودکان کاسته شود.  این درحالیست که   بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور بالاترین میزان ازدواج کودکان در پنج سال اخیر در سال ۹۳ ثبت شده است. تعداد کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله‌ای که ازدواج کرده‌اند در این سال به ۴۰ هزار و ۲۲۸ نفر ( ۵.۶ درصد) رسیده است. سال ۹۴ نیز ۵.۴ درصد  (۳۶ هزار و ۹۳۸) از کودکان پیش از پایان دوران کودکیشان وارد زندگی زناشویی شده‌اند.

آمارها همچنین نشان می‌دهند که در سال ۹۰، ۲۲۰ کودک؛ سال ۹۱ ، ۱۸۷ کودک؛ سال ۹۲،  ۲۰۱ کودک؛ سال ۹۳ ، ۱۷۶ کودک و در سال ۹۴ ، ۱۷۹ کودک زیر ۱۰ سال تن به ازدواج داده‌اند؛ این در حالیست که آمارهای رسمی تنها محدود به ازدواج‌های ثبت شده در دفاتر رسمی است و قطعا رقم واقعی بالاتر از این ارقام است.

همچنین بخوانید:  تصویب ممنوعیت بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال

این آمارها نشان می‌دهند خراسان رضوی با ثبت ۶۷۵۹ مورد از ازدواج کودکان در رتبه اول قرار دارد. درحالیکه به نظر می رسد به دلیل حضور بیشتر اتباع کشورهای دیگر در استان های شرقی کشور که اوراق شناسایی ندارند، امکان ثبت ازدواج آنها فراهم نباشد و به همین دلیل این آمار می‌تواند بیش از این مقدار باشد. استان‌های آذربایجان شرقی با ۳۳۴۸ مورد، رتبه دوم و سیستان و بلوچستان نیز با ثبت ۲۳۵۵ مورد ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال، رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه این گزارش درحالیکه استان خوزستان با ۲۱۵۰ مورد ازدواج ثبت شده کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال، رتبه ۴ کشور را به خود اختصاص داده است، استان تهران نیز با ۱۷۴۲ مورد، در رتبه ۸ این جدول قرار گرفته است.

این آمارها موارد ثبت‌شده ازدواج کودکان در ایران است درحالیکه بسیاری از این نوع ازدواج‌ها ثبت نمی‌شوند. مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران پیشتر گفته بود آمار ازدواج کودکان در سال ۹۵ نسبت به سال قبلش ۱۰هزار نفر بیشتر شده بود. به گفته شهلا اعزازی ازدواج کودکان در شهرها بیشتر از روستاهاست. سن قانونی ازدواج برای دختران در ایران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵سال است و سال‌هاست فعالان حقوق زنان و کودکان در پی افزایش این سن به ۱۸سالند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗