skip to Main Content
کودکان پاکستانی از مهر جامی‌مانند
جامعه کیوسک

کودکان پاکستانی از مهر جامی‌مانند

مدرسه‌رفتن کودکان غیرایرانی در ایران همچنان با مشکلات و سختی‌های فراوانی روبرو است. پیشتر بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع اعتراض کردند و با هشتگ «از مهر جانمانند» به حمایت از حق تحصیل کودکان غیرایرانی پرداختند. وزارت آموزش و پرورش پس از به راه افتادن این اعتراض‌ها اعلام کرد همه کودکان با هر تابعیتی می‌توانند در مدرسه‌ها ثبت‌نام کنند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این کودکان همچنان در بسیاری موارد در مدرسه پذیرفته نمی‌شوند.

روزنامه شهروند در گزارشی از وضعیت کودکان پاکستانی نوشته امسال مدارس از ثبت‌نام این کودکان خودداری می‌کنند در حالیکه پارسال کودکان مهاجر پاکستانی هم توانسته بودند در مدارس ثبت‌نام کنند. اغلب این کودکان بلوچ‌های پاکستانی‌اند که والدینشان ده‌ها سال پیش به ایران مهاجرت کرده‌اند.

به گفته رویا منوچهری، مدیرخانه علم شهرری که به این کودکان کمک می‌کنند «وضعیت روحی این بچه ها الان بسیار بد است. آنها یک سال مدرسه رفته و با آن اخت شده بودند، حالا هر روز از ما می‌پرسند که چرا دیگر نمی‌توانند بروند؟ اگر پارسال مدرسه نمی‌رفتند خیلی بهتر بود چون الان برایشان خیلی سخت است که این حق ازشان گرفته شده. الان برایشان بریدن از مدرسه خیلی سخت است. ما خیلی به اداره اتباع استان تهران مراجعه کردیم و یک سری مستندات هم از وضعیت زندگی این بچه ها بردیم و گفتیم درسشان خیلی خوب است و شرایط زندگی شان بد اما به هرحال راه به جایی نبردیم. گفتد جلساتی می گذاریم تا در این باره تصمیم گیری شود.»

وزیر آموزش و پرورش پیشتر در توییتی نوشته بود تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق تمام افراد است و  تلاش می‌کند «دانش‌آموز هیچ ملیتی از مهر جانماند.» در همین حال برخی نمایندگان مجلس خواستار دریافت شهریه از کودکان غیرایرانی برای ورود به مدارس شده‌اند. به نظر می‌رسد رویکرد ثابت و مشخصی در ارتباط با حق تحصیل کودکان غیرایرانی بین مسئولان کشور وجود ندارد.

همچنین بخوانید:  ‌طرح‌های ضربتی دوران کرونا علیه اقشار ضعيف
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗