skip to Main Content
کمک نمایندگان مجلس به پیمانکاران برای لغو بیمه کارگران
جامعه کیوسک

کمک نمایندگان مجلس به پیمانکاران برای لغو بیمه کارگران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید به تازگی گروهی از نمایندگان مجلس قصد دارند در قالب طرحی برای آنچه که حمایت از تامین امنیت سرمایه نامیده می‌شود؛ پیشنهاد حذف ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی را مطرح کنند. تصویب این طرح مانع از ورود سازمان تامین اجتماعی به روند محاسبه و وصول مطالبات مربوط به حق بیمه کارگران شاغل در پروژه‌های پیمانکاری می‌شود.

در ماده‌ ۴۱ قانون تامین اجتماعی که به صورت غیرمستقیم با فعالیت کارفرمایان پیمانکاران ارتباط دارد، آمده است: در مواردی‌ که‌ نوع‌ کار ایجاب‌ کند سازمان‌ می‌تواند به‌ پیشنهاد هیأت‌ مدیره‌ و تصویب‌ شورای‌ عالی‌ سازمان‌ نسبت‌ مزد را به‌ کل‌ کار انجام‌ یافته‌ تعیین‌ و حق‌ بیمه‌ متعلق‌ را به‌ همان‌ نسبت‌ مطالبه‌ و وصول‌ کند.

به گفته حصن صادقی حذف این ماده موجب لطمه به منافع کارگران می‌شود و این احتمال را قوی‌تر می‌کند که نمایندگان نگران منافع پیمانکارانند چراکه با حذف این ماده هرگونه تضمین و کنترل مبنی بر اینکه پیمانکاران حق بیمه کارگران شاغل در پیمان را پرداخت کرده‌اند یا نه، برداشته می‌شود.

بر اساس آمار رسمی هفت میلیون نفر در کشور هیچ‌نوع بیمه‌ای ندارند و  حدود چهار میلیون کارگری که مشغول کارند هم بیمه نشده‌اند. پیشتر هم دولت با ارائه لایحه اصلاح قانون کار قصد داشت شرایط آسان‌تری برای کارفرمایان فراهم کند.

همچنین بخوانید:  انتقاد از بی‌عدالتی وزارت بهداشت بین کم‌درآمدها و پردرآمدها
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗