skip to Main Content
هزینه اداره تهران را فقرا تامین می‌کنند
اقتصاد جامعه کیوسک

هزینه اداره تهران را فقرا تامین می‌کنند

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران می‌گوید تهران تبدیل به یک کالا و غنیمت شده‌است، همه از این شهر استفاده می‌کنند، اما هزینه اداره آن به عهده فقرا است.

به گفته حسین ایمانی‌جاجرمی مدیران موفق و خلاق باید جایگزین تکنوکرات‌های کهنه‌کار در شهرداری شوند. به اعتقاد او بعد از بحران رکود و رشد منفی اقتصادی در سال‌های گذشته آنچه بیش از همه در شهر خود نمایی می‌کند، مسئله نابرابری و بحران بی‌عدالتی است. بی‌عدالتی در سطح تهران کاملا مشهود است و می‌بینیم تعداد کودکان کار و دستفروشی افزایش و مهاجرت از استان‌های محروم همچون خراسان شمالی شدت یافته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فقر و نابرابری اقتصادی چالش بزرگی است که هم دولت و هم شهرداری با آن درگیرند، گفته اگر شهردار جدیدی تهران خود به نبود عدالت اجتماعی باور دارد، باید با تمام توان به دنبال راهکارهایی برای کاهش نابرابری باشد.

به گفته او تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین عوارض توسط گروه‌های فقیر پرداخت می‌شود. درحقیقت تهران تبدیل به کالایی شده که همه از آن استفاده می‌کنند اما هزینه‌اش برگردن فقرا است، در این میان رسالت آقای نجفی این است که تهران را تبدیل به یک شهر انسانی کند.

در دو دهه گذشته هزینه اداره تهران بیشتر از راه فروش تراکم و تغییر کاربری تامین شده است در حالیکه بیشترین منفعت این نوع اداره شهر به جیب دهک‌های بالایی جامعه که از ساخت و سازها و تغییر کاربری‌های به تجاری و اداری منفعت می‌برند، وارد شده است. در همین حال اقشار پردرآمد امکانات بیشتری هم در اختیار دارند و عوارض کمتری هم پرداخت می‌کنند.

همچنین بخوانید:  مسائل پنجگانه دولت یازدهم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗