skip to Main Content
افزایش ۲۹ درصدی صادرات آب به نام هندوانه
اقتصاد زمین کیوسک

افزایش ۲۹ درصدی صادرات آب به نام هندوانه

صادرات هندوانه در چهار ماهه نخست امسال با افزایش و رشد نسبی از نظر وزنی و ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته مواجه شده است که این موضوع با سیاست‌های آبی و صادرات آب مجازی در شرایط بحرانی کنونی مغایرت دارد.

بر اساس آمار رسمی طی چهار ماهه نخست امسال ۴۹۳ هزار تن هندوانه به ارزش ۷۷ میلیون و ۵۸۴ هزار دلار معادل ۲۵۱ میلیارد ۸۱۵ میلیون تومان به ۲۹ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۲۹.۲۲ درصد و از نظر ارزشی ۳۹.۳۷ افزایش را نشان می‌دهد.

در میان خریداران هندوانه ایرانی عراق با ۲۳۶هزار و ۷۵۵ تن، ۵۹.۱۸ درصد این محصول را خریداری و امارات با وارد کردن ۸۴ هزار ۴۴۳ تن ۲۱.۱۱ درصد سهم بازار این محصول را از آن خود کرده است همچنین  ترکیه با خرید ۳۶ هزار و ۸۹ تن سهم ۹.۰۲ درصدی در بازار صادراتی هندوانه ایرانی دارد.

برای تولید هر کیلو هندوانه بیش از ۳۰۰لیتر آب مصرف می‌شود که این میزان آب برای تولید یک محصول غیرضروری در شرایط بحرانی آب در ایران غیرمنطقی به نظر می‌رسد. فعالان محیط زیست معتقدند کشت هندوانه باید در ایران متوقف شود. ایران به شدت با بحران آب و مدیریت آن مواجه است. سهم کشاورزی در مصرف آب در ایران ۹۰درصد است.

 

همچنین بخوانید:  رئیس اداره ایدز: افزایش انتقال ایدز از راه ارتباط جنسی در سایه تابو بودن آموزش
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗