skip to Main Content
ظرفیت خانه‌های امن زنان در کشور فقط ۱۱۰نفر است
جامعه کیوسک

ظرفیت خانه‌های امن زنان در کشور فقط ۱۱۰نفر است

خانه‌های امن؛ مامنی برای زنان و دخترانی که خشونت را تجربه کرده‌اند یا در معرض آن قرار دارند. تعداد این مراکز در کل کشور ۲۲ خانه است و هر خانه برای ۵ زن و دختر ظرفیت دارد این یعنی در کل کشور فقط ۱۱۰ نفر می‌توانند به خانه‌های امن پناه ببرند.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این‌باره گفته قرار است تا آخر امسال تعداد خانه‌های امن به ۳۰باب افزایش پیدا کند. او همچنین گفته سال گذشته خانه امن به مفهوم واقعی از پنج باب بیشتر نبود اما امسال به ۲۲ باب رسیده است و از امسال از موسسات کلینیک‌های مددکاری بخش غیردولتی و خیریه‌ها برای راه‌اندازی و ارائه خدمات خانه‌های امن استفاده می‌شود.

به گفته او اکنون بالغ بر ۲۴۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد که تعداد ۴۰ مرکز آن در سال جاری راه اندازی شده است.

مسعودی فرید همچنین اضافه کرده نحوه تماس با خانه‌های امن از راه تلفن ۱۲۳ است یعنی اگر با سامانه ۱۲۳ تماس گرفته شود، کارشناسان مستقر در آنجا زنان در معرض خشونت را راهنمایی می‌کنند تا یا خودشان به خانه‌های امن بروند یا اینکه خودرو اورژانس اجتماعی هر جایی که باشند، آنان را به مراکز اورژانس اجتماعی راهنمایی می‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفته سیاست بهزیستی بازگشت زنان به خانواده است و طی مدت اقامت زنان در خانه های امن ، خدمات مشاوره ای و حمایتی گوناگون برای بازگشت آنان به خانواده فراهم می‌شود اما اگر افرادی نتوانند به خانواده بازگردند بهزیستی طی هشت ماه خدمات حرفه آموزی را به آنان ارائه می دهد تا به استقلال اقتصادی این افراد کمک کند.

همچنین بخوانید:  درد چشم امین ‏اقدس و باقی ماجرا

در سایه قوانین تبعیض‌آمیز و نبود قوانین حمایتگرانه در ایران زنان با خشونت‌های بسیاری مواجه می‌شوند که اغلب آنها از طرف افراد نزدیک خانواده مانند همسر، پدر و یا براداران است. حمایت‌های سازمان بهزیستی هم اغلب به دلیل کمبود بودجه یا همراهی‌نکردن قوانین در این حوزه بسیار محدود است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗