skip to Main Content
طرح فعالان محیط زیستی برای تامین حقوق شالیکاران
جامعه زمین کیوسک

طرح فعالان محیط زیستی برای تامین حقوق شالیکاران

جمعی از فعالان دانشگاهی و محیط زیستی استان مازندران، در آستانه شروع به کار دولت جدید خواستار توجه جدی به بخش سلامت کشاورزی در استان‌های شمالی‌اند. ضمن اینکه پیشنهاد داده‌اند دولت با ارائه منشوری حقوقی و شفاف برای کشاورزان و کارگران شالیزارها، بستر ارجاع قانونی ناعدالتی‌ها را فراهم آرود. منشوری که در آن حقوق بیمه‌ای کارگران فصلی شالیزار تعریف شده باشد و با دفاع از از حقوق برابر زن و مرد کارگر شالیزار از عرف پرداخت حق‌الزحمه کمتر به زنان جلوگیری کند. علاوه بر این در زمینه آموزش و استفاده‌نکردن از سموم نیترات‌دار اقدامات لازم را انجام دهد تا اهالی این استان در امنیت بهداشتی از این ماده ارزشمند غذایی بهره‌مند شوند.

به گفته آنها استفاده از سموم و نفوذ آن به سطح‌ آب‌های زیرزمینی استان مازندران، موجب شده تا رتبه مازندران در ابتلا به سرطان معده و دستگاه گوارش به اولین در کشور برسد که این موضوع نیازمند آموزش جدی به کشاورزان و ترغیبشان به استفاده‌نکردن از سمومی مانند نیترات است. جدای از این کشاورزی برای زنان به علت ایستادن‌ها مدوام، رطوبت هوا، آلودگی آب‌ها و نزدیکی به کودهای شیمیایی عارضه‌هایی متعددی به وجود آورده است که اختلالات هورمونی(یائسگی زودهنگام)، فرسایش مفاصل و بیماری‌های انگلی تنها بخشی از آنهاست که باید پیگری حق بیمه‌ای آنان زیر مشاغل سخت، منجر به دریافت کمک هزینه‌های درمانی شود.

آنها همچنین خواستار ایجاد یک دستگاه نظارتی و سازوکار مشخص برای ایجاد شفافیت در مابه تفاوت قیمت تمام شده محصول و درآمد کشاروز شده‌آند تا از کنترل بازار به وسیله دلالان جلویگری کند. به اعتقاد آنان این کار علاوه بر ممانعت از افزایش بی‌رویه قیمت برنج، باعث می‌شود تا سود واقعی به صاحبان اصلی آن یعنی شالیکار برسد.

همچنین بخوانید:  مردم آجم هدایای امام جمعه دیشموک را رد کردند

این فعالان همچنین می‌گویند اختصاص‌نیافتن حق بیمه شفاف برای کارگران فصلی شالیزار با توجه به سختی کار باعث شده که عرف نادرستی در مورد زنان کارگر این بخش به وجود آید. زنانی که در اغلب موارد سرپرست خانواده یا خانوارند و با دستمزدهای یک دوم و یا کمتر رو‌به‌رو می‌شوند.

این طرح از طرف اتحادیه اقتصاد، توسعه و ترویج کشاورزی کشور، انجمن   فرهنگ و تمدن اسلامی  دانشگاه نوشیروانی بابل، انجمن اسلامی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی و جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان مازندران ارائه شده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗