skip to Main Content
با موج طلاق دختران زیر ۲۰ سال مواجه‌ایم
جامعه کیوسک

با موج طلاق دختران زیر ۲۰ سال مواجه‌ایم

یک پژوهشگر اجتماعی می‌گوید «دخترانی در جامعه وجود دارند که تنها ۹ سال سن دارند اما سه‌بار ازدواج کرده‌اند؛ ما امروز به‌شدت با موج طلاق دختران زیر ۲۰ سال مواجه هستیم. مواردی از زنان زیر ۲۰ سال دارای فرزند وجود دارد که به بهزیستی مراجعه می‌کنند تا تحت پوشش بهزیستی به‌عنوان زن سرپرست خانوار قرار بگیرند».

حسین اکبری در همایشی با عنوان «کودکی گمشده» در دانشگاه فردوسی مشهد گفته است «استان خراسان رضوی بالاترین میزان کودک‌همسری را داراست؛ در اطراف شهر مشهد روستاهای بسیاری هستند که در آن‌جا کودک‌همسری به‌وفور دیده می‌شود. ما روستاهایی داریم که تقریباً بیشتر دختران روستا زمانی که به کلاس هفتم می‌رسند ازدواج کرده‌اند. در برخی از روستاهای اطراف مشهد هنوز مدارس به‌صورت مختلط هستند. در چنین حالتی عموماً شوهرها اجازه نمی‌دهند که همسرانشان برای تحصیل به این مدارس بروند؛ درنتیجه بسیاری از این دختران محروم از تحصیل می‌شوند».

این استاد دانشگاه کودک همسری را مصداق خشونت جنسی دانسته است؛ «این‌که دختر ۷ یا ۸ ساله‌ای ازدواج کرده و وارد رابطه جنسی با مردان ۳۰ ساله یا با سن بیشتر می‌شوند نمونه بارز خشونت جنسی است. از سویی دیگر به‌دلیل آن‌که چنین افرادی عموماً نمی‌توانند رابطه عاطفی خوبی با همسران خود برقرار کنند، پس از مدتی روابط خارج از چارچوب خانواده خواهند داشت».

وی درباره ارتباط میان فقر و کودک همسری گفته «فقر یک متغیر کلیدی در کودک‌همسری است. دخترانی که نتوانند تحصیل کنند ازدواج مناسبی نخواهند داشت؛ بنابراین عموماً با فردی ازدواج می‌کنند که در همین چرخه وجود دارد. درنتیجه بازتولید فقر به‌شدت کلید می‌خورد». اکبری هم‌چنین کودک‌همسری را «معامله‌ای اقتصادی» و «نوعی فروش دختران» به شمار آورده و گفته «خریداری دختران برای ازدواج در حاشیه شهر مشهد بسیار صورت می‌گیرد».

همچنین بخوانید:  الکل، ویروس و گند مردسالاری

این پژوهشگر اجتماعی آماری از ازدواج کودکان در استان خراسان نیز ارائه کرده است؛ «براساس آمارهای موجود از سرشماری سال ۱۳۹۰ در گروه سنی ۱۰-۱۴ سال حدود ۰/۸ درصد از دختران و در گروه سنی ۱۵-۱۹ سال، ۱۵ درصد از دختران ازدواج کرده بودند.  در سال ۱۳۹۳ حدود ۴۰ هزار دختر کمتر از سن ۱۵ سال در استان ازدواج کرده بودند که آمار بسیار زیادی است. از سویی دیگر در گروه سنی ۱۵-۱۹ سال ۲۴۰ هزار ازدواج داشتیم که حدود ۵/۶ درصد از ازدواج‌ها در سن کمتر از ۱۵ سال اتفاق افتاده بود. درصد زنان مطلقه نسبت به کل زنان در گروه سنی ۱۵-۱۹ سال ۰/۲ درصد است. تعداد ۹۰ هزار نفر از زنان بین ۱۰-۲۹ سال طلاق گرفتند که این امر در سنین پایین می‌تواند معضلات بسیاری را در جامعه ایجاد کند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در استان خراسان رضوی از میان تقریباً ۴۰۰ هزار زن که در سن ۱۰-۱۹ سال متأهل بودند حدود ۸۶ هزار نفر آن‌ها حداقل یک بار ازدواج کرده‌اند. حدود ۱۱ هزار نفر سن‌شان بین ۱۰-۱۴ سال بوده است».

یک نظر
  1. آیا واقعا نظر یک پژوهشگر جایگاه آماری دارد؟! آنهم زمانی که آمارهای رسمی دقیقا خلاف این را می گوید! بیایید حرف علمی بزنیم و موج سواری نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗