skip to Main Content
نابودی تالاب‌ها و پوشش گیاهی دلیل گرم‌شدن خوزستان
زمین کیوسک

نابودی تالاب‌ها و پوشش گیاهی دلیل گرم‌شدن خوزستان

بهلول علیجانی، اقلیم شناس معتقد است از بین‌رفتن تالاب‌ها و پوشش گیاهی در خوزستان دلیل اصلی گرم‌شدن بیش از حد هوا در این استان است.

به گفته او در سال های اخیر به دلیل گرمایش جهانی دمای هوا در ایران هم بالا رفته و دوره‌های گرم بیشتر شده اما مهمتر از تأثیر گرمایش جهانی، خشکیدگی وسیع تالاب‌ها در سراسر کشور و نیز خوزستان و کاهش سطوح آبی و خالی شدن زمین از پوشش گیاهی است.

به اعتقاد علیجانی هرچه پوشش گیاهی و سطوح آبی کمتر شود سیستم‌های پرفشار هوا بیشتر و ماندگاری‌شان افزایش می‌یابد و چون خورشید هم مرتباً می‌تابد در نتیجه گرمایی که از خورشید گرفته می‌شود تبدیل به گرمای محسوس می‌شود و چون عملاً چیزی نیست که تبخیر شود شهر تبدیل به «بیابان‌ آهنین» می‌شود. او چاره فرار از این گرما را احیای تالاب‌ها و هورها و بازگرداندن پوشش گیاهی منطقه می‌داند.

منطقه خوزستان در اغلب ماه‌های سال با پدیده گرد و غبار مواجه است و در تابستان گرمای شدید هم به این موضوع اضافه می‌شود. با اینکه مسئولان تلاش دارند بیابان‌های کشورهای اطراف را دلیل اصلی ریزگردها معرفی کنند اما همچنان کارشناسان محیط زیست مدیریت اشتباه منابع آب و کاهش پوشش گیاهی را مشکل اصلی ریزگردها و گرمای غیرمعمول در این استان می‌دانند. در همین حال آب و برق شهرها و روستاهای خوزستان هم به صورت مداوم قطع می‌شود.

همچنین بخوانید:  لودرها محوطه تاریخی پنج ‌هزار ساله «جوبَجی» را صاف کردند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗