skip to Main Content
ورود ۲۰میلیون مترمکعب آب فراشور دریاچه قم به دشت‌های مجاور
زمین کیوسک

ورود ۲۰میلیون مترمکعب آب فراشور دریاچه قم به دشت‌های مجاور

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفته در طول سال حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب فراشور از دریاچه نمک وارد دشت‌های مجاور می‌شود که موجب خشک شدن آب‌های زیرزمینی و ایجاد پدیده ریزگردها می‌شود.

حسن رضوی همچنین اضافه کرده بحران دریاچه قم به مراتب از دریاچه ارومیه بدتر است. مساحت دریاچه نمک در حدود ۹ میلیون هکتار بوده و ۲۶ درصد از جمعیت کشور در این محدوده قرار دارند که ۷۸ درصد از ساکنین این حوزه را شهرنشین و ۲۳ درصد روستانشین تشکیل می‌دهند.

به گفته او برخی تصور می کنند که منشاء کانون‌های ریزگرد در کشور خارجی است در حالی که بخش زیادی از این کانون در کشور قرار دارد. پدیده ریزگردها و بیابان‌زایی به دلیل مدیریت‌ نادرست به وجود آمده و معضلی فراملی است. این در شرایطی است که ۷۲ درصد از جمعیت کشور درگیر خشکسالی است و ۴۰۰ هزار هکتار کانون فعال در القای ریزگردها وجود دارد.

بحران آب در ایران علاوه بر خشکسالی به دلیل مدیریت نادرست منابع آب شکل گرفته است. ایران در صدر بیشترین میزان برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی قرار دارد و ۵۲۰ شهر کشور با بحران آب آشامیدنی مواجه‌اند و ریزگردها زندگی در جنوب و غرب کشور را دشوارتر از همیشه کرده است. این در حالیست که برنامه مشخص و جامعی برای مدیریت منابع آب کشور در دستورکار قرار ندارد.

همچنین بخوانید:  اقیانوس‌ها دچار «تنگی‌ نفس‌» شده‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗