skip to Main Content
اخراج ۷۰ کارگر روزمزد کشت و صنعت هفت‌تپه
جامعه کیوسک

اخراج ۷۰ کارگر روزمزد کشت و صنعت هفت‌تپه

امروز (ششم اردیبهشت ماه) ۷۰ نفر از کارگران روزمزدی مجتمع کشت وصنعت هفت‌تپه پیش از آنکه اعتبار قرارداد‌های کاری آنها تمام شود اخراج شدند. به گفته فعالان صنفی کارگری این مجتمع زمان خاتمه قرارداد این کارگران پایان ماه جاری است اما از صبح امروز به این کارگران اجازه ورود به محل کارشان داده نشده است.

به گفته این منابع اخراج کارگران یاد شده در حالی صورت گرفته است که تمامی کارگران روزمزد از جمله نیروهای باقیمانده، بابت حقوق بهمن و اسفند و فرودین به همراه مزایای مزدی از این شرکت طلبکارند.

کارگران فاز ۱۲ پارس‌جنوبی در کنگان هم از عدم عقد قرارداد در سال جدید و عملکرد شرکت پیمانکاری مربوطه انتقاد دارند. کارگران می‌گویند این فاز گازی در تاریخ اول اسفند ۹۵ در برون سپاری به شرکت پتروصنعت جنوب واگذار شده ولی تا کنون هیچ‌گونه قراردادی با پرسنل بسته نشده و حتی دستمزد اسفندماه کارگران به صورت علی الحساب واریز شده است.

به گفته این کارگران همه این اجحافات در شرایطی رخ می‌دهد که کارفرمای پیمان دهنده (شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی) نیز هیچ‌گونه حمایتی از کارگران نمی‌کند و به مقررات اشتغال مناطق آزاد مبنی بر مسئولیت تضامنی کارفرمای مادر عمل نمی‌کند.

حدود ۳۵نفر از کارگران رسمی و قراردادی دو کارخانه «تولی پرس» و «بسته‌بندی البرز» که در هفته‌های گذشته تعدیل شده بودند هم  به دلیل مخدوش بودن سوابق بیمه‌ای خود از حق دریافت مقرری بیمه بیکاری بازماندند.

به گفته کارگران زمانیکه بعد از اخراج برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره  تامین اجتماعی شهر صنعتی البرز مراجعه شده به آنها گفته شده چهار ما از حق بیمه سال ۹۵ آنان به تامین اجتماعی پرداخت نشده است در حالیکه حق بیمه از کارگران دریافت شده است.

همچنین بخوانید:  حرف‌های پدر و پسری کار دست شهردار داد

همچنین حدود ۸۰ نفر از کارگران ناحیه ۴ شهرداری اهواز، با وجود پشت سر گذاشتن یک ماه از سال جدید مطالبات مزدی اسفند ۹۵، پاداش و عیدی سال ۹۶ خود را دریافت نکرده‌اند و تنها دستمرد فرودین ماه خود را دریافت کرده‌اند.

با وجود اینکه ۴۰ نفر از آنان شکایتی در این خصوص به اداره کار اهواز ارائه کرده‌اند اما در عمل پیمانکار مربوطه تمایلی برای پرداخت مطالبات آنان نشان نمی‌دهد و توپ را به زمین شهردای می‌‌اندازد و شهردای نیز پاسخ مشخصی به کارگران نمی‌دهد.

مسئول نهاد صنفی کارگران کارخانه آبفر هم می‌گوید، با به فروش رسیدن تمامی تجهیزات این کارخانه تولید کننده کنتورهای آب، نگرانی کارگران باقیمانده از تعطیلی این کارخانه بیشتر شده است.

هنوز در این کارخانه نزدیک به ۴۰ کارگر باقیمانده‌ و قرارداد آنها تا پایان اردیبهشت اعتبار دارد. تا به امروز این کارگران امیدوار بوده‌اند تا در صورت از سرگیری فعالیت‌های این کارخانه نه‌تنها قرارداد آنها تمدید که بر شمار همکارانشان افزوده شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗