skip to Main Content
ملانشون؛ پیش به سوی فرانسه نافرمان
سیاست

نامزد چپگرای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در آخرین نظرسنجی‌ها سوم است

ملانشون؛ پیش به سوی فرانسه نافرمان

«ژان لوک ملانشون» از جناح چپ و از حزب «فرانسه نافرمان» با شعار «آینده مشترک» بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در مقام سوم قرار دارد. او طرفدار ایجاد جمهوری ششم، بازپخش ثروت، بازنگری پیمان‌های فرانسه با اتحادیه اروپا و تاکید بر استقلال فرانسه در مقابل دیگر کشورها به ویژه آمریکا است.

در میان چهار نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، «ژان لوک ملانشون» براساس آخرین نظرسنجی‌ها با ۱۹.۵ درصد در مقام سوم قرار گرفته است. ملانشون از جناح چپ و از حزب «فرانسه نافرمان» با شعار «آینده مشترک» در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه حضور دارد. او نماینده فرانسه در پارلمان اروپا از سال ٢٠٠٩ تاکنون است. ملانشون ۶۵ ساله که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١٢ به مقام چهارم رسید، در این دوره به تدریج توانست با موفقیت در چند مناظره تبلیغاتی، آرای مثبت افکار عمومی را به خود جلب کند.

ملانشون بر بهره‌گیری از تکنولوژی‌های دیجیتالی تأکید دارد و با راه‌اندازی یک حساب در شبکه ویدئویی یوتیوب و به کارگیری تکنولوژی تصویر سه‌بعدی (hologramme) در برگزاری همایش‌های انتخاباتی خود، موفقیت‌هایی را کسب کرده است. او که دغدغه‌های محیط زیستی دارد، با قراردادن گیاه «کینوآ» به عنوان ماده اصلی در رژیم غذایی خود، از «مدیریت عقلانی» در حوزه کشاورزی دفاع می‌کند.

ژان لوک ملانشون در سال‌های گذشته منتقد جدی سیاست‌های فرانسوا اولاند بوده است. او طرفدار ایجاد جمهوری ششم، بازپخش ثروت، بازنگری پیمان‌های فرانسه با اتحادیه اروپا و تاکید بر استقلال فرانسه در مقابل دیگر کشورها به ویژه آمریکا است.

ملانشون حامی افزایش حقوق کارگران و برنامه‌های رفاه اجتماعی است. او در برنامه‌های خود بارها بر لزوم بازپخش ثروت برای از بین بردن نابرابری‌های اجتماعی تاکید کرده است. ملانشون همچنین در حوزه سلامت، خواهان بازپرداخت کامل مخارج مراقبت سلامت از سوی دولت است.

جمهوری پنجم فرانسه در دهه ۱۹۵۰ با کنار گذاشتن نظام پارلمانی ناکارآمد جمهوری چهارم ساخته شد. شارل دوگل نوعی نظام ریاستی را بنا کرد که در آن رئیس جمهور دیگر مقامی تشریفاتی نیست. در این میان ژان لوک ملانشون با شعار ساخت جمهوری ششم فرانسه بر کاهش قدرت رئیس‌جمهور به نفع پارلمان تاکید می‌کند.

همچنین بخوانید:  دست لوپن در سبد رای چپ‌ها

در زمینه برنامه‌های مهاجراتی، برخلاف لوپن و جناح راست که بر لزوم تعلیق مهاجرت حتی مهاجرت‌های قانونی و بازنگری در اعطای ویزای دراز مدت تاکید دارند، ملانشون بر تسهیل قوانین مهاجرتی پافشاری می‌کند.

ملانشون با نقد ساختار فرسوده اتحادیه اروپا که زیر سایه نئولیبرالیسم قرار گرفته است و به خواست‌های خُرد و محلی توجهی ندارد، خواهان بازنگری پیمان‌های فرانسه با اتحادیه اروپا و در صورت لزوم ترک فرانسه از اتحادیه اروپا است. او همچنین خواستار کنار کشیدن فرانسه از ناتو شده است.

اگرچه ژان لوک ملانشون پس از امانوئل ماکرون از حزب میانه‌رو «به پیش!» و مارین لو پن از حزب راست افراطی «جبهه ملی» در مقام سوم قرار گرفته است، اما برخی از نظرسنجی‌ها بر این باورند که اگر او همراه با مارین لو پن به دور دوم انتخابات راه پیدا کند، احتمال پیروزی ژان لوک ملانشون در مقابل مارین لو پن وجود دارد.

ملانشون که مخالف سیاست‌های افراطی ملی‌گرایانه است، با الهام از انقلاب تونس در سال ٢٠١١، خواستار تغییر اساسی طبقه سیاسی حاکم فرانسه است. او چندی پیش نیز به چرایی حمایت خود از «فیدل کاسترو» و «هوگو چاوز» اشاره کرد، به اعتقاد او اگرچه برخی سیاست‌های دولت کوبا با انتقاد جدی روبرو است: «اما من در شرایط تحریم و تهاجم سخت آمریکا از دولت چاوز حمایت کردم.»

بسیاری از رسانه‌های جناح راست در فرانسه، ملانشون را به عنوان یک خطر جدی معرفی ‌می‌کنند که می‌خواهد با برنامه‌های اقتصادی خود هزینه‌های عمومی را افزایش و پیمان فرانسه با متحدان قدرتمندش را سست کند. ملانشون چندی پیش نیز به انتقاد از حمله موشکی آمریکا به سوریه پرداخت و آن را اقدامی در جهت افزایش تنش و درگیری در منطقه دانست.

همچنین بخوانید:  داعش مایه‌ی ننگ بنیادگرایی راستین است

با وجود همه انتقادات، ملانشون همچنان یکی از شانس‌های پیروزی در انتخابات فرانسه است. انتخابات فرانسه روز یکشنبه ٢٣ آوریل برگزار می‌شود. برای پیروزی در انتخابات فرانسه، هریک از نامزدها باید به آرای ۵۱ درصد دست پیدا کند، که با توجه به رقابت نزدیک میان چهار نامزد اصلی این دوره، به احتمال زیاد انتخابات به مرحله دوم و رقابت بین دو نامزد اول و دوم کشیده می‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗