skip to Main Content
پایان اولاند و رقابت دوباره راست‌ها
سیاست

پایان اولاند و رقابت دوباره راست‌ها

ناکامی فرانسوا اولاند، رئیس ‌جمهور کنونی فرانسه از حزب سوسیالیست در جلب رضایت مردم و کناره‌گیری او از انتخابات باعث شده نامزدهای احزاب راست و راست افراطی در فرانسه رقابت اصلی را به دست بگیرند.

یک هفته تا انتخابات فرانسه باقی مانده است، در حالیکه همچنان پیش‌بینی اینکه کدام یک از چهار نامزد اصلی پیروز این انتخابات خواهند شد کار دشواری است. کاندیدا نشدن فرانسوا اولاند، رئیس ‌جمهور کنونی فرانسه از حزب سوسیالیست که این روزها کارنامه درخشانی در میان افکار عمومی فرانسه ندارد، حساسیت این دوره را نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر کرده است؛ چراکه اولاند نخستین رئیس‌جمهور در جمهوری پنجم فرانسه است که برای دوره دوم ریاست جمهوری اعلام نامزدی نکرده است.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۱۱ نامزد حضور دارند اما براساس نظرسنجی‌ها فاصله بین چهار نامزد اصلی یعنی امانوئل ماکرون از حزب میانه‌رو«به پیش!»، مارین لو پن از حزب راست افراطی «جبهه ملی»، فرانسوا فیون از حزب (راست محافظه کار) جمهوری‌خواهان و ژان‌لوک ملانشن به عنوان نامزد چپ [رادیکال] از جنبش «فرانسه تسلیم‌ نشدنی» بسیار کم شده است.

براساس آخرین نظرسنجی‌ها رقابت بین امانوئل ماکرون و مارین لو پن حساس‌تر شده است. پیش از این فرانسوا فیون از حزب جمهوری‌خواه رقیب اصلی مارین لو پن بود اما به دلیل برخی افشاگری‌ها مانند پرداخت یک میلیون یورو به همسرش و یا اختلاس در بودجه عمومی و.. از محبوبیت او به یکباره کاسته شد.

از سوی دیگر جناح چپ نیز در این دوره به دلیل کارنامه بسیار ناموفق فرانسوا اولاند، شانس پیروزی بسیار پایینی دارد. ژان-لوک ملانشن نیز که با حمایت حزب کمونیست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ شرکت کرد و توانست به مقام چهارم دست پیدا کند، در این دوره بدون مشورت با  حزب کمونیست فرانسه شرکت کرده است.

امانوئل ماکرون که خود را یک نامزد میانه‌رو (نه چپ و نه راست) معرفی کرده است، پیش از این به عنوان وزیر اقتصاد در الیزه حضور داشت (دو سال وزیر اقتصاد دولت فرانسوا اولاند بود)، «قانون مکرون» که برنامه‌ای برای رشد اقتصادی و گسترش فرصت‌های شغلی است، توسط او نوشته شده است، تاکید ماکرون نیز بیشتر بر نجات فرانسه از بحران‌های شدید اقتصادی است، او همچنین در میان چهار نامزد اصلی، از حامیان اتحادیه اروپا است و به گفته خودش:«در برنامه من دیواری نخواهد بود.» در مقابل مارین لو پن از حزب راست افراطی «جبهه ملی» که رقیب اصلی او در کارزار انتخاب این دوره است، بر خروج از اتحادیه اروپا و قوانین شدید امنیتی و مهاجرتی تاکید دارد، به گفته لو پن مهاجرت زیاد مسلمانان به ویژه از شمال آفریقا به این کشور، هویت فرانسه را مخدوش کرده است.

همچنین بخوانید:  تصمیم تاریخی سوئد: آیا سوئد به قطار راست‌گرای اروپا می‌پیوندد؟

همین موضوع باعث اعتراضات زیادی به ویژه از سوی مهاجران در فرانسه علیه او شده است. به گفته معترضان پیروزی مارین لو پن و حزب او منجر به از بین رفتن بسیاری از آزادی اساسی و حقوق مدنی می‌شود.

انتخابات فرانسه روز یکشنبه ٢٣ آوریل برگزار می‌شود. برای پیروزی در انتخابات فرانسه، هریک از نامزدها باید به آرای ۵۱ درصد دست پیدا کند، که با توجه به رقابت نزدیک میان چهار نامزد اصلی این دوره، به احتمال زیاد انتخابات به مرحله دوم و رقابت بین دو نامزد اول و دوم کشیده می‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗