skip to Main Content
استفاده ۲۰۰ هزار ثروتمند از یارانه بیمه کارگران ساختمانی
جامعه کیوسک

استفاده ۲۰۰ هزار ثروتمند از یارانه بیمه کارگران ساختمانی

٢٠٠‌هزار پولدار ایرانی به اسم کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند تا حق بیمه کمتری بپردازند و بازنشسته شوند. حالا به تازگی سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی راه‌اندازی شده است و بیمه‌شدگان این سامانه که نزدیک به یک‌میلیون و١٠٠ هزاز نفر هستند، احراز هویت شده‌اند و از این میان اسامی میلیاردرهایی بیرون کشیده شده است که یا واردکننده خودروهای لوکس‌اند یا وام‌ها و تسهیلات چند میلیارد تومانی از بانک‌ها و موسسات مالی گرفته‌اند.

این موضوعی است که اکبر شوکت رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی به «شهروند» اعلام می‌کند و می‌گوید: دراین فهرست پزشکان، دندانپزشکان، وکلا، مهندسان ساختمانی و حتی بازاری‌های ثروتمند نیز وجود داشته است. این ثروتمندان با استفاده از یارانه‌های دولتی کارگران ساختمانی به جای پرداخت ٣٠٠‌هزارتومان تعرفه ماهانه بیمه، تنها ٧٠ تا ٨٠‌هزارتومان پرداخت کرده‌اند. نکته اینجاست که شوکت به محدودیت‌های سهمیه بیمه کارگران ساختمانی اشاره می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: ٢٠٠‌هزار میلیاردر حق ٢٠٠ هزار خانواده کارگر را ضایع کرده‌اند.

صاحبان املاک نجومی در لیست کارگران ساختمانی

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: وزارت کار بانک اطلاعاتی‌ شامل اطلاعات سازمان ثبت‌احوال، سازمان توسعه تجارت، سازمان ثبت املاک و اسناد کشور، بانک‌ها و موسسات مالی، اصناف، نظام مهندسی و… تشکیل داده است. براساس داده‌های این بانک اطلاعاتی، افرادی به نام کارگران ساختمانی بیمه شدند که شغل‌هایی با درآمد بالا داشتند.

او ادامه می‌دهد: درجریان بررسی این بانک اطلاعاتی فردی با مالکیت بیش از ١٣٠ خودروی لوکس شناسایی شد که بعد مشخص شد درحوزه واردات خودرو فعال بوده، اما به نام کارگران ساختمانی بیمه می‌شده است. افرادی که وام‌های میلیاردی و چندصد میلیونی دریافت کرده‌اند، افرادی با املاک نجومی، تعدادی از اصناف، تعدادی از پزشکان و دندانپزشکان و… نیز از خدمات بیمه کارگران ساختمانی سوءاستفاده می‌کردند. تنها دلیلشان هم استفاده از خدمات‌درمانی و دریافت حقوق بازنشستگی بوده است.

همچنین بخوانید:  شهرداری حق بیمه کارگران شرکت واحد را هم پرداخت نکرده

٣میلیون کارگر ساختمانی بیمه ندارند

تاکنون تنها یک‌میلیون و١٠٠‌هزار کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند که با احتساب ٢٠٠‌هزار متخلف شناسایی شده است. در واقع ٩٠٠‌هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند. این درحالی است که بیش از ۴‌میلیون کارگر ساختمانی درکشور مشغول به کارند و این آمار شامل کارگران مهاجر نمی‌شود. بیش از ٣‌میلیون از کارگران ساختمانی فاقد پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند و به ازای هرفردی که به صورت غیرقانونی از سهمیه بیمه این گروه از کارگران استفاده کند، یک کارگر ساختمانی و خانواده‌اش از خدمات‌درمانی و بازنشستگی بیمه تأمین‌ اجتماعی محروم می‌شوند.

اهمیت این موضوع زمانی به خوبی مشخص می‌شود که بدانیم کارگران ساختمانی برای بیمه‌شدن محدودیت‌های زیادی دارند. ماجرای سهمیه محدود بیمه کارگران ساختمانی به لابی انبوه‌سازان درمجلس نهم برمی‌گردد، زمانی که هزینه پرداختی کارفرمایان برای بیمه کارگران ساختمانی محدود شد و دولت تعهدات بیشتری را متقبل شد، اما این تعهدات عمدتا پرداخت نمی‌شود و دولت بدهکار می‌ماند. به همین دلیل سازمان تأمین ‌اجتماعی از ترس این بدحسابی حاضر به بیمه فراگیر کارگران ساختمانی نیست.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗