skip to Main Content
ناسا: سرعت گرمایش زمین در ۱۰۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است
زمین کیوسک

ناسا: سرعت گرمایش زمین در ۱۰۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است

بر اساس گزارش جدید سازمان فضایی آمریکا کره زمین با شدتی که در ۱۰۰۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده در حال گرم شدن است. محققان ناسا هشدار داده‌اند که بعید است توافق محیط زیستی پاریس بتواند مانع افزایش دمای کره زمین بیش از رقم بحرانی ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با دوران قبل انقلاب صنعتی شود. مدلسازی‌های ناسا نشان می‌دهند که در ۱۰۰۰ سال گذشته  تنها در قرن بیستم بوده که دمای زمین به طور مستمر در طول ۱۰۰ سال افزایش یافته بدون هیچ کاهش مقطعی.

تغییر دمای سطح کره زمین در هزاره گذشته- از ناسا

720

به واسطه گرمایش زمین متوسط دمای امسال کره زمین نزدیک به ۱.۳۸ درجه سانتیگراد نسبت به قرن ۱۸ میلادی افزایش یافته است. رقمی که هر سال به خط قرمز ۱.۵ درجه سانتیگراد که به باور بسیاری از محققان منجر به تغییرات فاجعه بار جوی در اقصی نقاط جهان خواهد شد نزدیک‌تر می‌شود.

ایران یکی از امضاکنندگان پیمان پاریس است که در آن کشورها تعهد کرده‌اند برای نجات کره زمین انتشار گازهای گلخانه‌ای به خصوص دی اکسید کربن را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. در شرایطی که به سالگرد توافق‌نامه پاریس نزدیک می‌شویم دولت و سازمان محیط زیست ایران حرکت و برنامه ریزی جدی‌ای برای تغییرات بنیادین بخش انرژی کشور انجام نداده‌اند و مشخص نیست که آیا بحث گرمایش زمین اصلا جایی در سیاست‌های کلان دولتی دارد. این در شرایطی است که ایران به دلیل قرارگرفتن در یکی از خشک‌ترین مناطق کره زمین به طور مستقیم درگیر اثرات فاجعه‌ بار گرمایش زمین است. تحقیقات نشان می‌دهند که ادامه روند کنونی گرمایش زمین تابستان‌های فوق‌العاده گرم و شرجی در منطقه خلیج فارس پدید خواهند آورد و مناطق جنوبی ایران به تدریج در طول ۱۰۰ سال آینده غیر قابل سکونت خواهند شد.

همچنین بخوانید:  دمای هوای اهواز به ۵۱درجه سانتیگراد می‌رسد

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗