skip to Main Content
چوب جادویی ما در مبارزه با نژادپرستی
جامعه

چوب جادویی ما در مبارزه با نژادپرستی

در بین موضوعات مختلف حقوق بشری در ایران، نژادپرستی شاید آن موضوعی باشد که پیرامون آن کم‌ترین بحث‌ها، چه در میان مردم عادی و چه در میان دانشگاهیان و فرهیختگان، صورت گرفته است. این سکوت عجیب ناشی از چیست؟ آیا ایرانی‌ها نژادپرست هستند؟

در بین موضوعات مختلف حقوق بشری در ایران، نژادپرستی شاید آن موضوعی باشد که پیرامون آن کم‌ترین بحث‌ها، چه در میان مردم عادی و چه در میان دانشگاهیان و فرهیختگان، صورت گرفته است. این سکوت عجیب ناشی از چیست؟ از اولویت داشتن سایر موضوعات به موضوع نژادپرستی گرفته تا این دلیل که بیشتر ایرانی‌ها منکر وجود نژادپرستی در کشورشان هستند، از جمله پاسخ‌های متفاوتی هستند که درست یا غلط، به این سوال داده می‌شوند. اما پاسخ دادن به این سوال موضوع این یادداشت نیست. در این یادداشت می‌کوشم به این پرسش متداول پاسخ دهم که «آیا ایرانی‌ها نژادپرست هستند؟»

در تاریخ ۲ مرداد ۹۵ نشستی با عنوان «نژادپرستی در فرهنگ ایرانی» در «مؤسسه فرهنگی بهاران» برگزار شد. در ابتدا آقای زیباکلام، این ادعا که «ایرانی‌ها نژادپرست هستند» را مطرح کرد و در ادامه دلایل و شواهدی را که به‌زعم خود مؤید این ادعا بودند ارایه کرد. پس از آن میهمانان دیگر نظرات خود را علیه این ادعا طرح کردند. اما سخنان دوستانی که مخالف این ادعای زیباکلام بودند تنها بر این نکته متمرکز بود که وی ادعای خود را با محک تعریف «حقوقی» و «علمی» نژادپرستی نسنجیده است و اصولا تعریف درستی از این مفهوم در سر ندارد.(۱)

از آن‌جا که تنها یک بار در این جلسه (یا لااقل در صحبت میهمان‌های اصلی، آن‌گونه که در رسانه‌ها بازتاب داده شده است) تعریفی از نژادپرستی صورت گرفت، ابتدا به نقد و بررسی این تعریف پرداخته و پس از آن، به پرسش اصلی‌مان می‌پردازیم. این تعریف از نژادپرستی را حق‌شناس در پاسخ به موضع زیباکلام اینگونه ارائه کرد: «تعریف نژادپرستی در ادبیات ایشان مبهم است و دقیق نیست و یک تعریف عالمانه از منظر حقوقی و به‌ویژه حقوق ‌بشر در افکار ایشان نیست، بلکه یک‌سری برداشت‌هایی از رفتارها دارند که آن را مترادف با نژادپرستی می‌دانند.» اما تعریف خود حق‌شناس از نژادپرستی چه بود؟ «اعتقاد به برتری الهی یا ژنتیکی یک نژاد نسبت به سایر نژادها و حق بهره‌کشی از سایر نژادها به ‌عنوان تقدیر بشریت به‌ صورتی‌ که برای این نژاد حق ذاتی بهره‌کشی از سایر نژادها را به هر صورتی که صلاح بداند قائل باشد.»

اما تعریف «حقوقی» نژادپرستی چیست؟

«کنوانسیون بین المللی رفع هر نوع تبعیض نژادی» سازمان ملل متحد، اصطلاح «تبعیض نژادی»(۲)(۳) را این‌گونه تعریف می‌کند: «هر نوع‌ تمایز و ممنوعیت‌ یا محدودیت‌ و یا رجحانی‌ که‌ براساس‌ نژاد و رنگ‌ یا نسب‌ و یا منشأ ملی‌ و یا قومی‌ مبتنی‌ بوده‌ و هدف‌ یا اثر آن‌ از بین‌ بردن‌ و یا در معرض‌ تهدید و مخاطره‌ قراردادن‌ شناسایی‌ یا تمتع‌ و یا استیفاء در شرایط‌ متساوی‌ از حقوق‌ بشر و آزادی‌های‌ اساسی‌ در زمینه‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ و فرهنگی‌ و یا در هر زمینه‌ دیگری‌ از حیات‌ عمومی‌ باشد.»(۴) تفاوت‌های فاحشی که بین تعریفی که حق‌شناس ارائه کرده و تعریف این کنوانسیون وجود دارد، ناشی از استفاده از کلمات متفاوت برای بیان مفهومی یکسان نیست. تعریف کنوانسیون تعریفی عام‌تر و شامل‌تر است و بسیاری از مصادیق نژادپرستی را در بر می‌گیرد اما تعریف حق‌شناس چه؟ شاید طبق تعریف وی بتوانیم برچسب نژادپرستی را حتی از «کوکلاکس کلن اول» هم بزداییم. این گروه در جنوب آمریکا، بعد از پایان جنگ داخلی و لغو برده‌داری، به اعمال خشونت علیه سیاه‌پوست‌ها می‌پرداخت.  تخاصم آن‌ها صرفا علیه سیاه‌پوستان (و نه به قول حق‌شناس «سایر نژادها»، مثلا یهودی‌ها) و حتی عده‌ای از سفیدپوستان آمریکایی(۵) (که هم‌نژاد خودشان بودند) بود. پس بر طبق تعریف آقای حق‌شناس، حتی کوکلاکس کلن اول هم گروهی نژادپرست نبوده است.(۶)

همچنین بخوانید:  معترضان به منع عبور و عبور این‌بار در ایتالیا

حال به سوال اصلی خودمان بپردازیم. پیش از هر چیز باید گفت این سوال که «آیا ایرانی‌ها نژادپرست هستند؟» در وهله اول خود یک سوال نژادپرستانه است. چه به این سوال پاسخ آری دهیم یا پاسخ خیر، حکایت از این دارد که حاضریم کل افراد یک ملت را در یک ظرف قرار دهیم و برچسبی را به آن بچسبانیم. چه بسا فردی که پاسخ می‌دهد «خیر ایرانی‌ها نژادپرست نیستند» همین قضاوت را راجع به قوم یا ملتی دیگر روا دارد. این سوال همانند این است که بپرسیم «آیا ایسلندی‌ها قاتل هستند؟» چطور یک ملت می‌تواند قاتل باشد؟

پس اساسا این سوال بی اساس را کنار گذاشته و می‌پرسیم آیا نژادپرستی در ایران هست یا خیر. برای این امر ابتدا باید ببینیم تعاریف نژادپرستی چیستند. در زیر دو تعریف جامعه‌شناختی از مفهوم نژادپرستی ارائه می‌کنیم:

«نژادپرستی عبارت است از یک پیش‌داوری بر پایه‌ی تفاوت‌های فیزیکی که از جهت اجتماعی معنی‌دار هستند.»  گیدنز و ساتن ۲۰۱۳ (۷)

«نژادپرستی شامل طبقه‌بندی مردم به گروه‌ها برپایه مشخصات ژنتیکی و ظاهری (فنوتیپیک) و نسبت‌دادن خصایص منفی به اعضای این گروه‌ها می‌شود.» (مایلز ۱۹۸۹)(۸)

 

پیش از هر چیز باید گفت این سوال که «آیا ایرانی‌ها نژادپرست هستند؟» در وهله اول خود یک سوال نژادپرستانه است. چه به این سوال پاسخ آری دهیم یا پاسخ خیر، حکایت از این دارد که حاضریم کل افراد یک ملت را در یک ظرف قرار دهیم و برچسبی را به آن بچسبانیم.

این نوع تعریف که ناظر به تفاوت‌های فیزیکی صرف می‌شود از سوی روان‌شناسان اجتماعی (اکرمی، اکهامر و آرایا ۲۰۰۰) (۹) به عنوان نژادپرستی «کلاسیک» تعریف می‌شود. این‌ها به طور کلی تمایزی بین دو نوع از نژادپرستی قائل هستند، یکی نژادپرستی «کلاسیک» و دیگری «مدرن». که اولی به نوع علنی و مستقیم نژادپرستی و دومی به نوع ظریف و زیرپوستی آن اشاره دارد. گیدنز نیز این تعریف را از این نوع تازه‌ی نژادپرستی ارائه می‌کند: «مفهوم» نژادپرستی جدید – که گاه به آن نژادپرستی فرهنگی – گفته می‌شود برای توصیف نژادپرستی متاخر به کار می‌رود که مبتنی است بر برشمردن تفاوت‌های فرهنگی به عنوان دلیل و توجیهی برای طرد گروههای خاص اجتماعی.» گیدنز و ساتن ۲۰۱۳

این نوع مدرن نژادپرستی زیرپوستی‌تر، پیچیده‌تر و از جهت اجتماعی پذیرفته‌شده‌تر است. تافین این نوع نژادپرستی را که در سایه‌ی فردگرایی غربی موضوعیت می‌یابد در کتاب خود «فهم روان‌شناسی انتقادی»(۱۰) این گونه توضیح می‌دهد: «نفرت از اعضای گروه‌های دیگر قومی و نژادی در مقابل مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی چون اخلاق کاری، خوداتکایی، دستاورد شخصی و خودنظم‌دهی پروتستانی نمایانده می‌شود. نژادپرستی مدرن بنابراین کم‌تر راجع به ضعف‌های بیولوژیکی یک گروه نژادی و قومی خاص بوده و بیش‌تر درباره‌ی باور به برتری فرهنگی ارزش‌ها و عرف‌های گروه اکثریت است.» (تافین ۲۰۰۵) این توصیف از تافین در تضاد با این استدلال وکیلی (از میهمانان اصلی نشست) قرار دارد که در این نشست مطرح شد: «مهم‌ترین شاخص زیستی دراین‌میان رنگ پوست است؛ یعنی در همه‌جای دنیا تمایز ریختی و زیستی میان نژادها و به‌ویژه تراکم رنگیزه در پوستشان تعیین‌کننده نژاد افراد قلمداد می‌شود.» و چون «در ایران‌زمین تفاوت رنگ پوست مردمان هیچ‌گاه اهمیتی نداشته و امروز هم ندارد.» در نتیجه در ایران نژادپرستی نداشته و نداریم.

همچنین بخوانید:  اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای مقابله با پدیده ریزگردها و احیای تالاب‌ها

در رد این استدلال وکیلی و بر طبق همین تعریف از نژادپرستی مدرن، می‌توان به وجود نژادپرستی افسارگسیخته در جوک‌های قومیتی اشاره کرد. مثلا وقتی در این جوک‌ها ارزش‌های اخلاقی «فارس»ها فراتر از ارزش‌های اخلاقی اهالی گروه قومی دیگر دانسته می‌شود و آن‌ها به کرات «بی‌غیرت» خوانده می‌شوند. یا برای نمونه «تنبلی» یا «خساست» به قوم‌های دیگری نسبت داده می‌شود.

یکی دیگر از اشکال نژادپرستی، نژادپرستی نهادی است. که ناظر بر قوانین و اعمالی است که از سوی نهادهای اجتماعی و سیاسی یک کشور اعمال می‌شود. مساله این است که ما این نوع نژادپرستی را نیز در کشور داریم. هم‌اکنون حضور افغانستانی‌ها در چندین استان کشور ممنوع است. این‌ها نه به قول آقای حق‌شناس «مشکلات بوروکراتیک اداری ایران» است و نه ما «کاسه داغ‌تر از آش» شده‌ایم تا آن را «نشانه‌ی نژادپرستی» بدانیم، این‌ها طبق تعریف «علمی» مصداق نژادپرستی است.

همچنین آقای سیف‌الدینی از افراد دیگر دعوت‌شده به نشست گفت: «اگر در ایران نژادپرستی به معنای واقعی وجود می‌داشت، انتظار می‌رود که خروجی‌ای بر آن مترتب باشد.» متاسفانه کمی آن‌ طرف‌تر در سرزمین «پیشوا» شاهد یک «خروجی» خشونت‌بار از سوی یک ایرانی که خود را «آریایی» دانسته و دست به تیراندازی در یک مرکز خرید در مونیخ زده هستیم. این نوجوان عنوان کرده که از ترک‌ها و عرب‌ها متنفر بوده و ایران را زادگاه آریایی‌ها می‌داند.برای نمونه‌های بیشتر این خروجی می‌توان به تحلیل و بررسی محتوای کامنت‌ها و مشاجرات ایرانیان در فضای مجازی نیر نگاهی کرد. جایی که تحقیر اعراب، ترک‌ها، افغان‌ها و سایر ملت‌هایی که شماری از آنان در درون مرزهای سرزمینی ما اقلیتی بزرگ هستند، هم کم نیست.

دوستانی که حتی اندکی از کارکردهای اجتماعی گفتمان‌ها اطلاع دارند، این را می‌دانند که محتوای این گفتمان‌ها (جوک، کامنت، ضرب‌المثل و…) به راحتی قابلیت نهادی شدن و عملی شدن را دارا هستند. یعنی وقتی اصطلاح «افغانی لقد کردن» که اشاره به حرف بیهوده زدن دارد حرف رایج عده‌ای می‌شود (خوش‌بین باشیم که عده‌ای قلیل) دور از انتظار نیست که حضور افغانستانی‌ها در بعضی استان‌های کشور ممنوع شود.

در خلال خواندن متن پیاده‌شده‌ی این نشست به این فکر می‌کردم که کاش واقعا با داشتن یک چوب جادویی که از قضا اسمش «انکار» است، تمام مشکلات و معضلات اجتماعی از بین می‌رفت، و دنیای زیبا و بهشتی‌ای که این دوستان در این نشست ترسیم کرده‌اند با زدن این چوب بر واقعیت‌ها پدید می‌آمد.

پانوشت‌ها؛

۱. نژادپرستی بین ایرانی‌ها؛ آری یا خیر؟ | روزنامه شرق
۲. Racial discrimination

۳. سازمان ملل متحد تعریقی برای «نژادپرستی» ارائه نکرده و این تعریف برای «تبعیض نژادی» است.

۴. کنوانیسون بین‌المللی رفع هرگونه تبعیض نژادی

۵. اراذل(scalawags) و آسمان‌جل(carpetbaggers) ها هم مورد ارعاب و خشونت اعضای کوکلاکس کلن اول بودند. اولی اسمی بود که جنوبی‌ها در «دوره بازسازی» پس از جنگ داخلی به آمریکایی‌های جمهوری‌خواه و دومی اسمی است که به شمالی‌هایی داده بودند که در آن دوره برای کسب درآمد راهی جنوب شده بودند.

۶. ضد سامی‌گری و حتی ضدیت با سایر گروه‌های دیگر تنها بیش از ۵۰ سال بعد از تشکیل کوکلاکس کلن اول در جهان‌بینی کوکلاکس کلن‌های دوم و سوم قرار گرفت.

۷. Giddens & Sutton

۸. Tuffin

۹. Akrami, Ekehammar & Araya

۱۰. Understanding Critical Psychology

4 نظر
  1. آنچه موجب تفاوت در اقوام و گروه های بشری می گردد نه نژاد و ژنتیک است و نه زبان، هرچند بین اینها هم زبان مهمترین فاکتور است. تعاریف اغلب انسانها از ملیت بر پایه نژاد (که البته حدود مشخصی ندارد) می باشد برای مثال در زبانهای اروپایی معادل واژه ملت را کلماتی هم ریشه با ناسیون یا nation تشکیل می دهند که به وضوح یک مفهوم نژادی است و در عرب کلماتی از ریشه شعب که اشاره به اشتقاق قومیتی دارد اما ما در ایران از کلمه ملت استفاده می کنیم که هر چند عربی است اما در زبان عربی به این مفهوم به کار برده نمیشود. کلمه ملت بار فرهنگی داشته و اشاره به جمعیت های انسانی با اشتراکاتی بر پایه فرهنگ دارد. بر این اساس تصور ما از ایرانی یا ملت ایرانی افرادی در درون مرزهای جغرافیایی ایران نیست و به زبان خاص یا نژاد خاص هم اشاره نمی کند و به رنگ پوست و غیره هم ربطی ندارد. بر این اساس ایرانی بودن شامل تمام کسانی که با مشخصه های برجسته از فرهنگ ایرانی زندگی میکنند می باشد که یکی از شاخص ترین و خاص ترین آنها جشن نوروز می باشد و ایران بزرگ یا ایران فرهنگی یا ملت ایران شامل جمعیت بزرگی از کشورها و اقوامی می شود که تا فواصل بسیار دور از ایران زندگی می کنند می باشد که البته شدت رنگ ایرانی بودن در برخی از آنها کمتر یا بیشتر است. تمام گروه هایی که در ایران زندگی می کنند هر چند به وضوح غیر آریایی باشند یا در دوره های متاخر به درون مرزهای ایران مهاجرت کرده باشند هرچند تفاوت های محسوسی با سایر ایرانیان داشته باشند به وضوح دارای شاخصه های فرهنگ ایرانی بوده و قطعا ایرانی هستند . به همین منوال بسیاری از همسایگان ما حتی عرب ها تا حدود قابل توجهی ایرانی هستند. تصیر ما از سایر ملیت ها نیز به همین گونه است و تصویر واقعی اغلب مردم دنیا بر خلاف واژه ای که ممکن است از آن برای بیان ملت استفاده کنند یا بر خلاف تبلیغات گروه های سیاسی و دولتمردان در عمل مشابه برداشت ما از ملیت است.البته همانگونه که همسایگان ما تا حدود زیادی ایرانی هستند ما نیز تا حدود زیادی عرب، ترک و غیره هستیم.
    من شخصا در مسافرت های خارجی دیده ام ایرانی ها در خارج از کشور پیوند های عمیقی با اعراب، افغان ها، پاکستانی ها ، ترک ها ، هندی ها و امثال آن بر قرار می کنند که علت آن تشابه و نزدیکی فرهنگی وتشابه ملت هاست. اگر شما مدتی بیش از یک ماه در خارج از ایران زندگی کنید و دسترسی به غذاهای ایرانی نداشته باشد قطعا به دنبال رستوران ها و فروشگاه ها و تولیدات ترک، عرب یا هندی خواهید گشت و آنها نیز به سوی شما جذب خواهند شد.
    نژاد خالص در انسان نه وجود دارد و نه قابل تصور است، مفهوم نژاد به معنای واقعی تنها در گیاهان و جانورانی که به صورت جدا افتاده از سایر جانداران گونه خود زیست می کنند یا در مواردی که به صورت مصنوعی توسط انسان خالص سازی شده اند وجود دارد. حتی شما اگر یک حیوان از نژاد خاصی داشته باشد برای اثبات خالص بودن آن تنها راهتان این است که آن حیوان و اجدادش در انجمن های خاص آن نژاد رجیستر شده باشند یا در موارد استثنایی به شما اجازه می دهند با آزمایشات دقیق ژنتیک یا مدارک سختگیرانه دیگر حیوتن خود را رجیستر کنید در غیر اینصورت نژاد خالص حتی در حیوانات هم معنی ندارد.
    قطعا ایرانیان از متعصب ترین مردم دنیا در زمینه تاکید بر هویت ملی خود بوده اند و به همین سبب با وجود قرار گرفتن در چهار راه تقابل ملت ها در طول تاریخ و هجمه های گسترده و تسلط طولانی مدت اقام بیگانه بر آنها و تغییر دین و تاثیرات بسیاری که از زبان و فرهنگ و حتی ژنتیک اقوام نزدیک و دور خود دریافت کرده اند همچنان هویت ملی خود را حفظ کرده اند و در این مورد هیچ نمونه دیگری در دنیا نداریم. ممکن است تعصب بسیار زیاد ما ناشی از همین قرار گرفتنمان در این نقطه استراتژیک از جهان و هجمه های خارجی بوده است برای حفظ خود ناچار به افزایش تعصب بوده ایم. اما متاسفانه در سده اخیر با تبلیغات شرق شناسان و باستان شناسان اروپایی سیاست غلط دولت ها این تعصب به نژاد پرستی بدل شده و ما اکنون با معیارهای نژاد پرستانه از نژادپرست ترین ملت ها شده باشیم. اینکه مثلا افغان ها در جامعه ایرانی مضمحل نشده یا پذیرفته نشده اند بخشی مربوط به تعصب ملی ما، بخشی مربوط به نژاد پرستی ما و بخشی مربوط به تعصب فرهنگی و ملی خود افغان هاست.
    هر ملتی نقاط قوت و ضعف فرهنگی و اخلاقی دارد که به هر حال هیچ ملتی نیز در هیچ زمینه ای سفید یا سیاه نیست و من به عنوان یک ایرانی در بسیاری از موارد به ویژگی های فرهنگی ملت خود افتخار کرده و در بسیاری از موارد نیز از آنها شرمسارم. ما نه خیلی خوبیم و نه خیلی بد ، مثل بقیه.

  2. مثل اینکه شما دلتون خیلی از ترکها و تبریزی ها پر هست.
    اولا گروهکهای کرد (دمکرات، کومله، پژاک) کردها با اجازتون در ۱۰ سال گذشته کم شهروند عادی تو ماکو و نقده ترور نکردند. حرفشون هم اینه که طرف کرد بود و عامل جمهوری اسلامی بود. حالا کی به اینا اجازه داده خودشون قانون اجرا کنن و مردم رو از عدم وجود امنیت بترسونن جای خود دارد.
    دوما با اجازتون این بخشامه دولت هست که اقامت اتباع افغان در استان های مرزی ممنوع هست و با اجازتون سه استان ترک نشین کشور، مرزی هستند.

  3. فعلاً که حضور افغانی های عزیز در شهرهایی از کشورمان ممنوع است که دستکم عده ای در آن شهرها خود را آریایی نمی دانند و از حامیان پر و پا قرص سایت میدان هم هستند. ضمناً کشتار تالشها در جمهوری آذربایجان و یا تضییع حقوق کردها در ترکیه ( اسم این کشور سایت میدان نژاد پرستی نیست؟!!) هم به آریایی ها مربوط است؟!! و یا تضییع حقوق شیعیان در بحرین ( که اصلاً خود را آریایی نمی دانند) یا داعشیان چی؟!!

پاسخ دادن به سپیده لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗