skip to Main Content
لاک‌پشت‌ها و دلفین‌ها، کیسه زباله به جای عروس دریایی می‌خورند و می‌میرند
زمین پیشنهاد میدان کیوسک

لاک‌پشت‌ها و دلفین‌ها، کیسه زباله به جای عروس دریایی می‌خورند و می‌میرند

لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها، فک‌ها، وال‌ها و پرندگان دریایی کیسه‌های پلاستیکی رها شده در آب‌ها را با عروس دریایی و ژلوپین اشتباه گرفته و به جای غذا می‌خورند. پلاستیک راه تنفس یا گوارش را می‌بندد و ممکن است با ایجاد خفگی یا رسوب در بدن این جانوران، به مرگ آنها منجر شود.

اصغر مبارکی، مدیر کل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست، زباله‌های پلاستیکی را تهدیدی عظیم برای آبزیان به خصوص گونه‌های جانوری در معرض انقراض می‌داند. او با اشاره به گزارش برنامه حفاظت از محیط زیست سازمام ملل متحد گفت: برآوردها حاکی از شناور بودن ۴۶هزار قطعه زباله‌ پلاستیکی در هر کیلومتر مربع از اقیانوس‌ها است.

وی در مورد رواج سرسام‌آور مصرف پلاستیک مبارکی گفت: طبق آمارهای جهانی، متوسط عمر استفاده از هر کیسه پلاستیکی تنها ۱۲ دقیقه و در هر دقیقه یک تا دو میلیون کیسه پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که برای حذف هر کدام از این کیسه‌ها از طبیعت، بین۱۰۰ تا هزار سال زمان نیاز است.

سالانه یک میلیون پرنده دریایی و ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی اقیانوس‌ها به دلیل آلودگی‌های مختلف محیط زیستی از جمله پلاستیک از چرخه حیات خارج می‌شوند.

رواج سرسام‌آور مصرف پلاستیک تهدیدی جدی برای انسان، حیوان، گیاه و کل کره زمین شده است. کشورهای مختلف قوانینی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه این ماده وضع کرده‌اند. در جریان سیل ویرانگر ۱۹۸۸ بنگلادش، کیسه‌ها سیلاب‌ را تشدید کردند. از سال ۲۰۰۲ استفاده از کیسه پلاستیکی در بنگلادش ممنوع است. در تایوان توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها و استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در رستوران‌ها ممنوع است. بسیاری کشورهای دیگر برای مصرف پلاستیک مالیات‌ وضع کرده‌اند یا توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی را در فروشگاه‌ها را ممنوع کرده‌اند.

همچنین بخوانید:  تولید بالای نفت‌کوره در پالایشگاه اصفهان

در ایران سالانه ۱۷۷ هزار تن پلاستیک تولید می‌شود.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗