skip to Main Content
تخلیه ٣۴‌هزار روستا و آبادی ایران در پنجاه سال گذشته
جامعه کیوسک

تخلیه ٣۴‌هزار روستا و آبادی ایران در پنجاه سال گذشته

به گفته ناصر زرگر، معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم کشور، در ۵٠‌سال گذشته ٣۴‌هزار روستا و آبادی درکشور تخلیه شده‌‌اند، «درحال حاضر ٩۶‌هزار روستا درکشور وجود دارد اما با روند مهاجرت از روستا به شهرها و اطراف آن در نیم‌قرن گذشته جمعیت حاشین‌نشین کشور هم به ١١‌میلیون نفر رسیده که باید بر اینها ٩‌میلیون نفری که ساکن مناطق فقیرنشین شهری‌اند را هم اضافه کرد. یعنی در عمل ٢٠‌میلیون نفر و یک‌چهارم جمعیت کشور درحاشیه شهرها یا مناطق فقیر شهری زندگی می‌کنند.»

زرگر می‌گوید ٢٨,۶‌درصد جمعیت کشور روستایی و عشایریند، اما سال گذشته تنها ۴ درصد از کل بودجه کشور سهم روستاها بوده است. وی دلیل اصلی مهاجرت گسترده از روستاها به شهر را فقر و نبود امکانات دانست و گفت «از هر چهار دانش‌آموز شهری یک نفر و از هر ۹ دانش‌آموز روستایی یک نفر وارد دانشگاه می‌شوند».

به گفته علیرضا محجوب حاشیه نشینی در ایران در ۳۰ سال گذشته ۱۷ برابر شده است. حاشیه‌نشینی بیش از آن که به مکان فیزیکی اسکان افراد اشاره داشته باشد به دوری و فاصله زندگی بخشی از مردم از حوزه حمایت و امکانات دولتی دلالت می‌کند یعنی زندگی در حاشیه زندگی رسمی.

همچنین بخوانید:  صف‌آرایی اصناف مازندران مقابل روزبازاری‌ها
یک نظر
  1. ان شاء الله درست میشه!!! طبق این گفته که نزدیک به چهل سال است با آن سرمردم را گرم کرده و تمام اموال این سرزمین را به چپاول می برند. ما میدزدیم شما دربند دنیا و مادیات نباشید.حکایت شبیه قرن دوازدهم و سیزدهم اروپاست که اوربان دوم برای کسب ثروت بیشتر شروع به فروش زمین و باغ در بهشت و آسمان ها کرد. بدبختی مردم کشور ما اینست که تاریخ گذشته خود را نمی خوانند و اصلا اهل مطالعه و تفکر نیستند و دغدغه اجتماعی ندارند. فرهنگ غالب کشور شده خودمحوری و خودخواهی به هر قیمت!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗