skip to Main Content
گیاهان یاد می‌گیرند و فراموش می‌کنند
دانش کیوسک

گیاهان یاد می‌گیرند و فراموش می‌کنند

بهار آمده و با گرم شدن هوا و طولانی‌شدن روزها گیاهان در حال زنده‌ شدنند.

اما آیا گیاهان «یادشان می‌ماند» چه کار کنند؟ شاید. محققان دانشگان فلورانس در ایتالیا تصمیم گرفتند ببینند آیا می‌توان به یک گیاه یاد داد رفتارش را عوض کند یا نه.

محققان برای این کار به سراغ گیاه میموسا پودیکا یا همان گل قهر و آشتی رفتند؛ گیاهی که در واکنش به تماس برگ‌های خود را می‌بندد. گیاه‌های مورد آزمایش از ارتباط ۱۵ سانتیمتری به روی سطح فوم (ابری) انداخته می‌شدند تا واکنش آنها بررسی شود.

پس از تکرار آزمایش، که در آن گیاه آسیبی نمی‌دید، گیاه دیگر خودش را پس نکشید. این تغییر رفتار حتی پس از اینکه گیاه یک ماه به حال خود گذاشته شد، ادامه یافت. گیاه «به یاد سپرد» که برخوردها آسیب‌زننده نیستند و آنها را نادیده گرفت. دکتر گاگیلانو از دانشگاه استرالیای غربی نتیجه گرفت که گیاهان رفتارهای طولانی‌مدت را «یاد می‌گیرند»، یامی‌توان گفت که حافظه دارند.

اما گزارشی که ماه گذشته در مجله پیشرفت عملی منتشر شده است می‌گوید جور دیگری هم می‌توان به این موضوع نگاه کرد: گل قهر و آشتی می‌تواند فراموش کردن را یاد بگیرد. پیتر کریسپ، نویسنده این گزارش می‌گوید گیاهان وقتی می‌فهمند که خطری آنها را تهدید نمی‌کند پس‌کشیدن را «فراموش می‌کنند». دکتر کریسپ و همکارانش معتقدند این فراموشی هدفمند است، فراموش کردن به گیاهان اجازه می‌دهد که نیرویشان را ذخیره کنند.

همچنین بخوانید:  «تنش‌های آبی با شکاف‌های قومی گسترش خواهد یافت»
یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗