skip to Main Content
چگونه پس از قتل جوان سیاه‌پوست فرگوسن منفجر شد
سیاست

چگونه پس از قتل جوان سیاه‌پوست فرگوسن منفجر شد

قتل جوان سیاه‌پوست در شهر فرگوسن آمریکا، موجب بروز روزها تنش و درگیری در این شهر شد. این نه اولین نمونه از برخوردهای نژادپرستانه با سیاه‌پوستان در ایالات متحده است و نه آخرین آن‌ها خواهد بود. یادداشت پیش رو گزارشی است از اتفاقات افتاده پیرامون این موضوع که در بخش «پیشینه خبر» منتشر می‌شود. مطالب این بخش و همچنین لینک‌های مطالب مرتبط با این موضوع در پایان آن مدام به روز می‌شوند.

در تاریخ ۹ اوت «مایکل براون» جوانی که تنها ۱۸ سال داشت و اخیرا به دانشگاه راه یافته بود، توسط «دارن ویلسون» افسر سفید پوست پلیس فرگوسن، در ایالت میسوری ایالات متحده آمریکا، بیرحمانه و به ضرب گلوله کشته شد.

جرم او؟ جوان بودن و سیاه بودن در جامعه‌ای که اساسا هنوز هم نژادپرست است. به گفته‌ی شاهدان، مایکل دست خود را بلند کرده بود به نشانه‌ی آنکه غیرمسلح است و هیچ تهدیدی از سوی او مطرح نیست. با این وجود اما افسر پلیس شلیک کرد و او را به قتل رساند.

در مواجه با انتشار تصویری از بدن بی‌جان شده‌ی جوان با ضرب دقیق شش گلوله، تمامی شهرهای کوچک به اشغال معترضان به خشونت پلیس درآمد. این «ترور» مردم را برانگیخت و به سرعت تظاهرات  توده‌ای و اعتراض‌آمیزی را در شهرهای مختلف آمریکا سامان داد. از ۱۰ اوت شعارهایی مانند «دست ها بالا…ساقه که نیست» و «بدون عدالت صلح هم نیست» و «مایک کجاست؟» سر داده شد.

معترضان به سمت ایستگاه‌های پلیس راهپیمایی کردند. {جایی} که تبعیض خشونت آمیز و تفکیک سیاه‌ها و سفیدها را در آنجا با قدرت بیشتری مشاهده کرده بودند. از آن زمان اما شکل‌گیری تظاهرات با سرکوب مستقیم پلیس همراه شد. پلیس نظامی زره پوش. نباید فراموش کرد که نیروهای پلیس در این مدت با پرتاب نارنجک‌های بی‌حس‌کننده، شلیک گازهای اشک‌آور در فضا و تیراندازی با گلوله‌های پلاستیکی به سوی معترضان، با آنان به شیوه‌ای وحشیانه رفتار کردند.

درعرض یک هفته فرگوسن به منطقه‌ای اشغال شده توسط شبه نظامیان تبدیل شد. مقامات شهر نیز بارها و بارها اعلام برقراری حکومت نظامی  کرده  و مانع رفت‌و‌آمد عمومی در فضای شهر شدند. آن‌ها تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از دسترسی خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که از شهرهای دیگر به قلب اعتراضات آمده بودند،  به کار بستند.

همچنین بخوانید:  فوتبال: ورزش مردم؟

در کنار معترضان، روزنامه‌نگاران نیز هدف افسران پلیس قرار گرفتند. دو روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست دستگیر شدند و این بمب‌های دودزا بود که به سوی خبرنگاران الجزیره پرتاب شد. با این حال تظاهرات ادامه دارد و با تشدید درگیری‌ها به نظر می‌رسد که سرکوب‌های وحشیانه‌تری در راه باشد.

شهر فرگوسن دارای سابقه‌ای طولانی در اجرای سیاست‌های نژادپرستانه است. در سال ۲۰۱۳، ۴۸۳ نفر از ۵۲۱ دستگیر شده‌ی این شهر سیاه‌پوست بوده‌اند. در حالی که سیاه‌پوستان نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، شهردار فرگوسن و پنج عضو از شش عضو شورای افسران پلیس شهر سفید پوست هستند.

این اولین بار نیست که پلیس جوانان سیاه‌پوست را هدف قرار می‌دهد. بسیاری از معترضان مانند مایکل جانسون ۴۲ ساله ادعا می کنند که پلیس,مردم و جوانان را به ضرب گلوله کشته و یا اعضا خانواده یا دوستان و آشنایان آنان را به قتل رسانده است.روشن است که  تقسیم جامعه به دو گروه سیاه‌ها و سفیدها، افزایش تبعیض نظام‌مند و ظلم و ستم بیشتر را برای مدتی طولانی به مردم فرگوسن عرضه می‌کند. ظلمی مشابه آنچه که در بسیاری از شهرهای آمریکا رایج است.

این قتل روشن‌کننده‌ی این موضوع است که ایالات متحده جامعه‌ای عمیقا نژادپرست است.از آغاز ماه اوت دو جوان سیاه‌پوست دیگر نیز به دست افسران پلیس کشته شدند. افسرانی که به حفظ نظم سیستماتیک سرمایه‌داری آمریکا و سیاست‌های نژادپرستانه آن استوارند؛ جان کرافورد ۲۲ ساله در سوپر مارکت والمارت در اوهایو به قتل رسید ؛چرا که او یک تفنگ اسباب‌بازی در دست داشت. در سال گذشته دادگاه، قاتلِ «مارتین تری ون» یکی دیگر از جوانان سیاه‌پوست که به اتهام عضویت در گروه شبه نظامی و خصوصی فلوریدا معرفی شده بود را به کلی تبرئه کرد. پس از صدور حکم دادگاه تری‌ون، هزاران نفر علیه این حکم ظالمانه تظاهرات کردند.

همچنین بخوانید:  اعتراضات آتشین در شیلی

حوادث فرگوسن شاید تنها بخش کوچکی باشد از آنچه که در زندگی سیاه‌پوستان در هر نقطه از ایالات متحده اتفاق می‌افتد. با وجود پیشرفت‌ها و تلاش های ارائه شده توسط مارتین لوترکینگ و فعالان ضد نژادپرستی دیوار بزرگی بین جامعه‌ی سیاه‌ها و سفیدها همچنان باقی مانده است. بسیاری از سیاه‌پوستان زندانی‌اند و بدون شک جوانان، بزرگترین قربانی خشونت‌های پلیس هستند. با این حال شاید پس از تری‌ون و مایک، توهم جامعه‌ی آمریکایی آزاد و بدون نژادپرستی دوران اوباما از بین رفته است.

[ متن منبع اصلی]

مطالب مرتبط را با پیگیری تگ «فرگوسن» بر روی میدان دنبال کنید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗