skip to Main Content
«قیام شبانه» در شهرهای فرانسه
سیاست کیوسک

«قیام شبانه» در شهرهای فرانسه

بیشتر از یک هفته است که در شهرهای مختلف فرانسه گردهمایی‌های شبانه‌ای در پارک‌ها و میدان‌ها برگزار می‌شود. مردم در این نشست‌های شبانه مسائل مختلفی را از جمله قانون کار، پناهجویان، مالیات به بحث می‌گذارند. گفتگو تا نزدیکی صبح ادامه دارد، شرکت‌کنندگان سوپ و ساندویچ با یکدیگر قسمت می‌کنند و سرودهای انقلابی می‌خوانند.

این جنبش شبانه، که nuit debout یا «قیام در شب» نام گرفته است، از ۳۱ مارچ قدرت یافت؛ یعنی از زمانی که دانشجویان و فعالان اتحادیه‌ها به پیشنهاد تغییر قوانین کار از سوی دولت اعتراض کردند. اما نطفه‌ این گردهمایی‌ها، از چندماه قبل بسته شده بود. یک راننده سابق پیک در این مورد گفته است «در ماه فوریه ۳۰۰-۴۰۰ نفرمان در جلسه‌ای عمومی جمع شده بودیم و به این فکر می‌کردیم که چطور می‌توانیم حسابی دولت را بترسانیم؟ فکری به ذهنمان رسید، در تظاهرات خیابانی بعدی به خانه نخواهیم رفت، به همین سادگی.»

4096

در تظاهرات اعتراضی به تغییر قانون کار همین اتفاق رخ داد. تظاهرکنندگان شب در خیابان ماندند، روز که شد به خانه رفتند و شب دوباره بازگشتند. به گفته آنها دولت از این جنبش ترسیده است، چون نمی‌داند آن را چگونه تعریف کند.

ژوسلین، ۲۶ ساله، دانشجوی سابق پزشکی که از سخنگویان رسانه‌ای جنبش است می‌گوید «این جنبش به جنبش اشغال (آمریکا) و خشمگینان (اسپانیا) شباهت‌هایی دارد. موضوع این است که به همه اجازه سخن گفتن داده شود. مردم واقعا خسته و درمانده‌اند، و این احساس سالهاست که تلنبار شده است. اولاند وعده‌های زیادی به چپ داده بود و به هیچ‌یک وفا نکرد، این من را حسابی ناراحت می‌کند.»

همچنین بخوانید:  شکست حزب راست افراطی در انتخابات منطقه‌ای فرانسه

4743

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗