skip to Main Content
چالش سطل آب یخ در برابر چالش سطل بمب
سیاست

چالش سطل آب یخ در برابر چالش سطل بمب

افرادی ثروتمند و مشهور به منظور افزایش آگاهی در مورد بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بر سر خود آب یخ می‌ریزند؛ چه چیز این کار مشکل دارد؟

آیا درست متوجه شده‌ام؟ افرادی ثروتمند و مشهور به منظور افزایش آگاهی در مورد یک بیماری نادر (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) بر سر خود آب یخ می‌ریزند؟ یعنی این افراد پرنفوذِ «بالغ» که سرمشق تعداد بسیار زیادی از مردم مخصوصا جوانان و کودکان دانسته می‌شوند، دست به این عمل غیرمسئولانه یعنی هدر دادن آب بهداشتی می‌زنند؟

چه چیز این کار مشکل دارد؟

هرگز به گوشتان خورده که سیاره‌ی زمین از کمبود آب رنج می‌برد؟ آیا می‌دانید که هر ۲۱ ثانیه یک کودک در اثر یک بیماری مربوط به آب جان می‌سپارد؟ آیا می‌دانید ۷۸۰ میلیون نفر دچار کمبود دسترسی به آب پاک هستند؟ این تعداد بیش از ۵/۲ برابر جمعیت آمریکاست و تقریبا برابر ۱ نفر به ازا هر ۹ نفر از جمعیت کره زمین است. آیا می‌دانید که زنان بیش از ۲۰۰ میلیون ساعت در روز صرف جمع‌آوری آب می‌کنند؟

این چالش فراگیر مرا ناخوش می‌کند چرا که می‌دانم رنج بردن از کمبود آب چه حسی دارد؛ در مدت زندگی در کمپ‌های پناهندگی مجبور بودیم با مقدار بسیار محدودی از آب بهداشتی زندگی کنیم، که ما معمولا آنرا برای نوزاد برادرم نگه می‌داشتیم.

این موضوع مرا غمگین می‌کند که این چالش‌ها از جانب افرادی اتفاق می‌افتد که چهره‌های نمادین محسوب می‌شوند؛ افرادی که من برای آنان احترام قائل‌ام.

برای افزایش آگاهی در خصوص هر مساله، شیوه‌های متنوع بسیاری وجود دارد بدون اینکه نیازی به هدر دادن منابع طبیعی باشد. اگر هر یک از افراد ظاهر شده در این ویدئوها حقیقتی را در مورد ALS به زبان می‌آوردند خیلی بهتر بود. چرا که در حقیقت مردم صرفا ویدئوی این افراد را نگاه می‌کنند و می‌خندند، آنها نمی‌روند در مورد ALS تحقیق کنند.

همچنین بخوانید:  قطع عضو در کمین ۱۷۰۰ مجروح فلسطینی

بامزه اینکه ما در غزه «چالش سطل بمب» را به نمایش می‌گذاریم، این خیلی خیلی شبیه به چالش سطل آب یخ است، اگرچه همه‌ی چیزی که برای این چالش نیاز دارید، یک هواپیمای اف۱۶ است؛ شما در خانه‌تان با خانواده‌تان نشسته‌اید و ناگهان بووووم! خلبان اف۱۶ سطل بمب‌ها را بر سرتان می‌ریزد، که یکی از بزرگ‌ترین سطل‌هاست: از ۲۵۰ کیلو تا ۱ تن.

خیلی ساده است، اگر کشته شدید خب شما چالش را پشت سر گذاشته‌اید و اگر زنده ماندید باید برای مردمی که عزیزان و خانه‌هایشان را در چالش سطل بمب از دست داده‌اند خیرات کنید.

من واقعا به این حقیقت احترام می‌ گذارم که همه‌ی این افراد مشهور گوناگون با هم متحد شده‌اند تا به گسترش آگاهی یاری رسانند، من صرفا با «معنایی» که بکار می‌بندند مشکل دارم. آرزو دارم آنها به گسترش آگاهی در مورد دیگر مسائل مهم ادامه دهند.

در پایان اینکه، من همه‌ی کسانی که چالش سطل آب یخ را پشت سر گذاشته‌اند به چالش می‌طلبم؛ نه با چالش سطل بمب یا چالش سنگ و شن، بلکه با «چالش سطل صلح».

ویدئویی بسازید و در آن بگویید «جنگ علیه غزه را متوقف کنید»، «به کشتار غیرنظامیان در غزه پایان دهید» یا هر چیز دیگری که خودتان انتخاب می‌کنید؛ برای افزایش آگاهی درباره‌ی رنجی که ما اینجا در غزه متحمل می‌شویم یا رنجی که مردم در هر نقطه‌ی دیگری از جهان می‌برند. بیایید برای کنترل چیزهایی که در محدوده‌ی توانمان است بکوشیم؛ نه برای بیماری‌ها یا چیزهایی که بر آنها کنترل نداریم یا شاید نیاز به زمان زیادی برای کنترل‌شدن دارند، بلکه برای کارهایی که به‌دست انسان‌ها انجام می‌شود. ما می‌توانیم این جهان را برای همگان بهتر کنیم، اگر بخواهیم.

همچنین بخوانید:  وام به بسازوبفروش‌ها قیمت مسکن را پایین می‌آورد؟
2 نظر
  1. درامد این جنبش به موسسه ای میرسه که رویALS تحقیق میکنه. به نظرم این هزینه کردن بسیار انسانی و عاقلانه است. چرا بین دو کار خوب باید یکی را انتخاب کنیم؟ هم ساکنان غزه نیاز به حمایت دارند، هم بیماران ALS

  2. سلام.همین کاسه های آب باعث هدر رفتن آب میشه؟! واقعا این استفاده بی رویه ست؟ هرچند نگرانی کمبود آب جدیه، ولی این بهانه خوبی برای اعتراض به این حرکت نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗