اکثر عکسهای معروف را عکاسان و آژانسهای خبری غربی در همکاری و دوشادوش با نیروهای آمریکایی و ویتنام جنوبی گرفتند. اما صدها عکاس نیز در جبهه مقابل، در کنار ویتنامیهای شمالی و ویتکانگها، ابعاد مختلف جنگ را ثبت کردند.
تقریبا همه این عکاسان، خودآموخته بودند و برای آژانسهای خبری، جبهه ملی آزایبخش، ارتش ویتنام شمالی و روزنامههای متعدد کار میکردند. بسیاری تصاویر خود را بینام یا با اسم مخفی میفرستادند چرا که خود را بخشی ناچیز از مبارزه بزرگتر میدانستند.
این عکاسان در شرایطی عکس میگرفتند که با بحران شدید کمبود منابع و امکانات عکاسی مواجه بودند. ترام آم، یکی از عکاسان، در تمام دوره جنگ تنها از یک حلقه نگاتیو، ۷۰ فریم، برخوردار بود. برخی عکس میگرفتند برای ثبت تاریخ، برخی دوربینهایشان را سلاحی در جنگ تبلغاتی میدیدند و برخی برای تداوم و ترغیب مقاومت تصویربرداری میکردند.
بسیاری از این عکسها حتی در ویتنام نیز دیده نشدهاند. اوایل دهه ۹۰، تیم پیج و داگ نوین دو عکاسخبرنگار برای یافتن و جمعآوری این عکسها دست به کار شدند. یکی کیسه خاکی حاوی نگاتیوهای هرگز چاپ نشده داشت. دیگری آنها را زیر روشویی دستشوییش جاسازی کرده بود. وو آن خانح هنوز نگاتیوهای خود را در جعبه مهمات آمریکایی انباشته از برنج برای جلوگیری از تخریب نگهداری میکند.
۱۸۰ عکس از این سری عکسها و داستانهایی از پدیدآورندگان این تصاویر در مجموعهای به اسم ویتنامی دیگر؛ عکسهایی از جنگ از جناج دیگر جمعآوری شده است.
«ما باید خیلی مراقب میبودیم چون تعداد محدودی حلقه نگاتیو داشتیم که از طرف روزنامه بینمان توزیع میشد. برای ما، هر عکس حکم یک تیر را داشت.»
-نیوگن دین او
«مسلما من برای جذابیت زبیاییشناسانه تصویر، عکس نمیگرفتم. من به زیبایی فکر نمیکردم. خانههای سوخته و درهمریخته و بدنهای مرده قشنگ نیستند. هر گونه تظاهر به زیباییشناسی با هدف ما که مستند کردن جنگ بود خنثی میشد.»