skip to Main Content
هوای تبریز، تهران و مشهد در وضعیت هشدار
کیوسک

هوای تبریز، تهران و مشهد در وضعیت هشدار

در سه روز آینده کیفیت هوای کلان‌شهر‌ها و شهرهای صنعتی ایران در وضعیت هشدار قرار خواهد داشت.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به پایداری جو گفته است: «این پایداری جو سبب انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت و غبارآلود شدن هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خواهد شد.»

بر اساس شاخص کیفیت هوا، Air Quality Index) AQI) که معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است، وضعیت آلودگی هوای چند منطقه مانند تبریز، تهران، مشهد و استان البرز، دیروز و امروز، وخیم بوده است.

معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا (AQI) به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

امروز میزان شاخص آلودگی هوا برای شهر تبریز ۱۴۹ بوده و این شهر در وضعیت هشدار و ناسالم قرار دارد. میزان غلظت آلاینده ذرات معلق، برای تهران دیروز و امروز روی عدد ۱۲۴ ثابث مانده و شهر را به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، کودکان و غیره) رساند. شهر مشهد نیز دو روز گذشته در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. میزان آلودگی در استان البرز  نیز بالا بوده است. 

با وجود معضل هوای ناپاک، فرودین امسال، وزارت صنعت و معدن از هدفگذاری ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو تا پایان امسال خبر داد و برای برون‌رفت بحران خودروسازان به اعطای وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو پرداخت. این طرح نهایتا نصیب ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو شد.

همچنین بخوانید:  علیه سرمایه‌داری سبز

افزایش آلاینده‌هایی همچون دی‌اکسیدکربن علاوه بر ایجاد هوای ناپاک و زیان‌آور، موجب تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین می‌شوند. ایران دهمین کشور تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای است.

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗