skip to Main Content
گزارش سازمان ملل؛ تقریبا هر روز یک بلای آب‌و‌هوایی رخ می‌دهد
کیوسک

گزارش سازمان ملل؛ تقریبا هر روز یک بلای آب‌و‌هوایی رخ می‌دهد

به گزارش تازه‌ای از سازمان ملل، بلایای آب‌و‌هوایی مانند سیل و موج‌گرما در دهه گذشته تقریبا هر روز رخ‌ داده‌اند. این درحالی است که این میزان بلایای اقلیمی، دو برابر دو دهه گذشته است. در این میان آسیا بیشترین آسیب را دیده‌ است.

این گزارش که امروز با عنوان «بهای انسانی بلایای آب‌وهوایی» منتشر شد، نشان می‌دهد که در ۲۰ سال گذشته، ۹۰٪ بلایای بزرگ، ۶ هزار و ۴۵۷ مورد ثبت شده به دلیل سیل، موج گرما، طوفان، خشکسالی و دیگر وقایع مرتبط با آب و هوا بوده است.

پنج کشوری که بیشترین تعداد بلایا را متحمل شدند به ترتیب، ایالت متحده آمریکا، چین، هند، فیلیپین و اندونزی هستند.

بر اساس گزارش، از زمان اولین نشست تغییرات اقلیمی در سال ۱۹۹۵ تا کنون، بر اثر بلایای آب و هوایی، ۶۰۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند  و بیش از ۴ میلیارد نفر مجروح یا بی‌خانمان شده‌اند. به علاوه، ضررهای اقتصادی ناشی از بلایای آب و هوایی بسیار از بیش‌تر از هزینه ثبت شده‌ی ۱/۸۹۱ میلیارد دلار آمریکا و برآورد واقعی زیان اقتصادی ناشی از بلایا، سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار آمریکا است.

در گزارش آمده است: «با اینکه دانشمندان نمی‌توانند محاسبه کنند که چه درصدی از افزایش بلایا مربوط به تغییرات اقلیمی است، اما پیشبینی‌‌های مربوط به آب و هوای وخیم در آینده، بدون شک خبر از روند فزاینده بلایای اقلیمی در دهه‌های پیش‌رو می‌دهد.»

این گزارش یک هفته قبل از برگزاری نشست تغییرات آب و هوایی پاریس چاپ می‌شود. در این اجلاس، نمایندگان همه کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل متحد (۱۹۵ کشور) گرد هم جمع خواهند شد تا در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای که مهمترین عامل گرمایش زمین و تغییرات جوی است به توافق برسند.

همچنین بخوانید:  زمین گرمایی را تجربه می‌کند که قرار بود آخر قرن به ما برسد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗