skip to Main Content
نامه کنشگران قزوین به رئیس جمهور برای نجات باغستان شهر
کیوسک

۱۶ گروه مردم‌نهاد برای نجات باغستان قزوین به رئیس جمهور نامه سرگشاده نوشتند

نامه کنشگران قزوین به رئیس جمهور برای نجات باغستان شهر

گروه‌های مردم‌نهاد قزوین در نامه به رئیس جمهور و چند تن از وزرا خواستار لغو پروژه‌های احداث کمربندی، تعریض جاده و تغییر کاربری در محدوده باغستان تاریخی شهر و حریم رودخانه باراجین شدند.

در این نامه آمده که در پنج سال گذشته، علی‌رغم هشدار و درخواست فعالان شهر، چند پروژه عمرانی در باغستان اجرا شده است که از جمله آنها پل قدس و زیرگذر امام علی است و اکنون قرار است پروژه‌های بیشتری در باغستان تصویب شود. توقف کامل باقیمانده رینگ ماشین‌رو در باغستان، توقف تعریض و توسعه جاده نسیم شمال، توقف جاده‌سازی در حریم رودخانه باراجین و توقف برداشت از حقابه باغستان در بالادست، از مطالبات نویسندگان نامه است.

درباره مسئولیت شهرداری برای حفاظت از باغستان هم، کنشگران قزوین معتقدند فعالیت ۱۵ ساله شهرداری نتیجه مثبت و عملی به نفع باغستان و باغداران نداشته است و تغییر کاربری در باغستان در قالب طرح‌های فریبنده نظیر پارک‌باغ، باغ انگلیسی، باغ ژاپنی و باغ ایتالیایی در طرح شرکت مشاور شهرداری توجیه شده است.

منظر فرهنگی باغستان سنتی قزوین که شامل نظام آبیاری ویژه، تقسیم کار و سازمان اجتماعی قدیمی، گونه‌های گیاهی خاص و درختان میوه کهنسال است در سال ۱۳۹۳ به ثبت ملی رسیده است. محدوده ثبت شده حدود ۲۸۰۰ هکتار وسعت دارد.

۱۳۹۸_۰۸_۰۶_بیانیه_تشکل‌های_زیست‌محیطی

همچنین بخوانید:  درختان خشک تهران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗