skip to Main Content
شرط عجیب دولت برای هنرمندان؛ ۶ سال بیمه نباشید
کیوسک

شرط عجیب دولت برای هنرمندان؛ ۶ سال بیمه نباشید

یک سال است که دو وزارتخانه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و وزارت ارشاد به بهانه‌ کمبود مالی از بیمه کردن هنرمندان و پذیرفتن عضو جدید برای ارائه خدمات بیمه سر باز می‌زنند.

هنرمندان زیرگروه صنوف سینما، موسیقی و تئاتر که در ماه‌های اخیر به صندوق بیمه هنرمندان مراجعه کردند مشمول بیمه تامین‌ اجتماعی نشدند. دلیل نانوشته‌ این امر بود که درخواست‌کنندگان نباید در ۶ سال اخیر، از سال ۸۸ به این سو، بیمه بوده باشند.

این در حالیست که قرار بود بخشی از درآمد‌های حاصل از هدفمندی یارانه‌ها صرف بیمه اصناف شود، که هنرمندان نیز مشمول این قانون می‌شوند. طبق گفته خلیل ارجمندی (مدیر عامل صندوق اعتباری هنر) بیمه هنرمندان «یک بیمه حداقلی تامین اجتماعی و در حد بیمه پایه کارگران است و یک بیمه خویش‌فرما است که فرد باید ۱۸ درصد حق بیمه را پرداخت کند از این ۱۸ درصد ۸ درصد توسط خود فرد و ۱۰ درصد را نیز صندوق پرداخت می‌کند.» اما همین بیمه حداقلی نیز به هنرمندان ارائه نمی‌شود. وی دلیل این امر را بدهی صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی می‌داند که در صورت بازپرداخت بدهی مشکل رفع خواهد شد.

مدیر عامل خانه تئاتر، رد درخواست‌ متقاضیان بیمه را غیرقانونی می‌داند. بیمه از نخستین خدماتی است که دولت باید به هنرمندان و دیگر اصناف ارائه دهد. طفره رفتن دولت از بیمه کردن، فقط شامل حال هنرمندان نمی‌شود که پیش‌تر دامن‌گیر صنف خبرنگاران به بهانه‌های مختلف شده است.

 

همچنین بخوانید:  سیاست‌های اقتصادی کنونی، انفجارهای بزرگتری می‌سازند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗