skip to Main Content
محیط‌زیست تهران قربانی بانک‌ها
زمین کیوسک

محیط‌زیست تهران قربانی بانک‌ها

محمد حقانی-رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران– با انتقاد از حضور گسترده بانک‌ها در ساخت و سازهای بزرگ پایتخت عنوان کرد  «محیط زیست تهران قربانی سرمایه‌گذاری غیرقانونی بانک‌ها شده است.» وی در این‌باره افزود امروزه کمتر بنای بلندی در تهران یافت می‌شود که بانک‌های دولتی و خصوصی تحت عناوین مختلف از جمله سازنده، مشارکت‌کننده، کارفرما و یا پیمانکار در ساخت آن حضور نداشته باشند.

از سوی دیگر، چندی پیش تهرانفر، معاون نظارت بانک مرکزی، در پاسخ برخی انتقادات نسبت به برج‌سازی و ساختمان‌سازی بانک‌ها این موضوع را بدون اشکال خوانده بود. وی گفته است که برج‌سازی از بخش‌های خوب مسکن است و می‌توان از این زاویه نگاه کرد که اگر بانک‌ها به چند برج‌ساز خوب تسهیلات بدهند با ساخت تعداد زیادی مسکن از این طریق ایجاد می‌شود که کمک بسیار خوبی به بازار مسکن خواهد کرد.

همه اینها در حالی‌است که بانک مرکزی میزان قانونی شرکت‌داری بانکها را ۴۰ درصد تعیین کرده است. اما آمارهای این بانک نشان می‌دهند که نظام بانکی در حدود ۱۱ درصد و بنگاه‌ها متوسط ۵۱ درصد از این قانون تعدی کرده‌اند. بانک مرکزی سال گذشته بانک‌ها را موظف به واگذاری اموال مازاد خود از طریق بازار سرمایه طی سه سال کرده‌است.

امروزه بانک‌ها تبدیل به یکی از پرسودترین بنگاه‌های تجاری در کشور، و پر تعدادترین ساختمان‌ها در تهران شده‌اند و در عرصه‌های مختلف همچون مسکن، هتل‌سازی، و بیمه به طور مستقیم مشغول به کارند.

 

ساخت و ساز بازار (5)

همچنین بخوانید:  ما دزد نیستیم، فرهنگی هستیم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗