skip to Main Content
کیوسک

غزه پس از جنگ

هایدی لواین (Heidi Levine) نزدیک سه دهه است که درگیری فلسطینیها با اسرائیل را گزارش می‌کند. در ۱۶ جولای ۲۰۱۴ لواین مشغول ارسال عکسهایش بود که صدای انفجاری را شنید. از پنجره تنها می‌توانست دود ناشی از انفجاری که لحظاتی قبل در ساحل اتفاق افتاده و بر اثر آن ۴ پسربچه فلسطینی که بر روی ماسه ها فوتبال می‌کردند کشته شدند را ببیند. وی بی‌درنگ با دوربینش به محل انفجار رفت و آن را ثبت کرد. تصاویر را اینجا ببینید.

Last-moments-of-four-Palestinian-boys-before-Israeli-shell-wiped-hit-them-on-a-Gaza-beach


هایدی لواین اخیرا روایتی تصویری از غزه پس از جنگ منتشر کرده که در آن بر اساس زندگی روزمره مردم، چگونگی بقا و تداوم زندگی بعدی از جنگ هولناک ۵۰ روزه تابستان را به تصویر می‌کشد. در حالی که در زمان جنگ گزارش‌های بسیاری از وضعیت غزه مخابره می‌شد، معمولا کمتر به زندگی روزمره با آسیب‌های جنگ و لطماتی که به انسان‌ها وارد آمده پرداخته می‌شود. جنگ اخیر اگر چه ۵۰ روز طول کشید اما پیامدهایی درازمدت برای قربانیانش داشته است. حال و روز غزه در دوران پس از جنگ را از دریچه دوربین هایدی لواین ببینید.

 

sharifa شریف النمله، ۳ ساله، مجروح فلسطینی در خانه‌اش در رفح، غزه. بعد از حمام پدربزرگش، که او هم شریف نام دارد، لباس تنش می‌کند‬‎. او قسمت پایین پای راستش را زمانی که اسرائیل با موشک به خانه‌شان حمله کرد از دست داد. (۲۱ ژانویه ۲۰۱۵)

 

naeema رامبا کافانا  در حال شیر دادن به نوزادش ایستاده در وسط آشپزخانه‌ در بیت حانون، غزه در حالی که شعاعی از نور بر آن می‌تابد. ‫خانه‌اش در یکی از صبح‌هایی که به نوزادش شیر می‌داد تخریب شد. ‫با وجود این که خانه او طی جنگ ۵۰ روزه در تابستان به شدت آسیب دیده اما همچنان او و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کنند‬‎.

همچنین بخوانید:  سینمای انقلابی فلسطین به روایت نادیا یعقوب

 

imrs

عروس ۲۴ ساله فلسطینی، عنان الحرزان، در خانه آسیب دیده‌ی خانواده‌اش نشسته تا با آنها قبل از آمدن داماد عکس بگیرد. داماد می‌آید تا او را برای عروسی به شجاعیه در شرق غزه ببرد. (۴ نوامبر ۲۰۱۴)

 

imrs (2)

کودکان فلسطینی بهترین لباسهای خود را پوشیده اند تا از عروس، عنان الحرزان، در خانه آسیب دیده‌شان در محله شجاعیه در شرق غزه، استقبال کند. خانه‌ی این خانواده در جریان جنگ تابستان گذشته به شدت آسیب دیده است.(۴ نوامبر ۲۰۱۴)

 

imrs (3)

 دختر جوان فلسطینی برای مدرسه رفتن حاضر می‌شود. برای مرتب کردن روسری‌اش، از آیینه کوچک شکسته‌ای بر روی دیوار مدرسه سازمان ملل در بیت حانون در شمال غزه استفاده می‌کند. (۳۰ دسامبر ۲۰۱۴)

 

imrs (4)

 وائل النمله مجروح جنگ در خانه‌اش در رفح غزه حمام می‌کند. در جریان جنگ اخیر اسرائیل او یکی از پاهایش، همسرش اسرا هر دو پایش و پسر سه ساله‌اش، شریف، بخش پایینی یک پایش را از دست داده‌اند (۲۰ ژانویه ۲۰۱۵)

 

imrs (5)

شریف النمله، مجروح ۳ ساله، در حال آب‌بازی در حمام خانه‌شان در رفح. مادرش اسرا هر دو پایش و پدرش رائل یکی از پاهایش را به دلیل بمباران اسرائیل از دست دادند. (۲۱ ژانویه ۲۰۱۵)

 

imrs (6)

نبیل صیام، ۳۴ ساله، که بازویش را از دست داده و زخم های عمیقی برداشته با پسر ۵ ساله‌اش بدرالدین در خانه‌شان در رفح (۲۹ دسامبر ۲۰۱۴)

 

imrs (7)

صفا فایز، ۲۹ ساله در حال توانبخشی. وی در ۲۴ جولای ۲۰۱۴ و زمانی که اسرائیل به مدرسه‌ای که از سوی سازمان ملل برای پناهجویان در نظر گرفته شده بود حمله کرد به شدت زخمی شد. او فرزند و همسرش را از دست داد. (۱۱ دسامبر ۲۰۱۴)

همچنین بخوانید:  سهم هزینه مسکن در سبد خانوار شهری ۶۰-۷۰ درصد است

 

imrs (8)

صفا فایز ۲۹ ساله در حالی که از پله‌های خانه‌ش در بیت حانون نوار غزه خود را بالا می‌کشد (۱۱ دسامبر ۲۰۱۴)

 

imrs (9)

زن مجروح فلسطینی، اسراء النمله به همراه شوهر زخمی‌اش وائل در غروب نشسته‌اند به آهنگ عاشقانه‌ای عربی گوش می دهند در حالی که خانه در زمان قطعی برق غزه با چراغ احتیاط روشن شده است (۲۰ ژانویه ۲۰۱۵)

play

وائل ۲۶ ساله مجروح جنگ اخیر با همسرش اسرا در خانه‌شان در رفح نشسته‌اند و سر خوردن پسر ۳ ساله‌شان شریف را نگاه می‌کنند. این خانواده زمانی که در حال فرار با پای پیاده برای رسیدن به منطقه‌ای امن‌تر بودند، مورد اصابت یک راکت اسرائیلی قرار گرفتند. خواهر ۱۱ ساله، برادرش یوسف و همسر برادر وائل کشته شدند. (۲۰ ژانویه ۲۰۱۵)

 

imrs (11)

 مصطفی ماجده در دستان دوستش محمد در بازگشت از مرکز توانبخشی (۳۰ دسامبر ۲۰۱۴)

treatment center

تکنسینهای فلسطینی در حال تولید دست و پای مصنوعی در مرکز توانبخشی در غزه. به گفته مدیر این مرکز ۶۰٪ مددجویان فعلی از آسیب دیدگان جنگ تابستان اخیرند.

 

imrs (12) منار شباری روی ویلچر نشسته و در کنارش پاهای مصنوعی‌اش قرار دارند که کفش مهمانی پایشان کرده تا در عروسی برادرش در خانه‌ی یکی از اقوام شرکت کند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗