skip to Main Content
تنش آبی حیات وحش ایران را در خطر انقراض قرار داده است
زمین کیوسک

تنش آبی حیات وحش ایران را در خطر انقراض قرار داده است

رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش می‌گوید که تنش آبی، خزندگان و دوزیستان ایران را در معرض انقراض قرار داده است؛ این مقام مسئول تخریب زیستگاه، آلودگی آب، ورود فاضلاب و مسمومیت را دیگر عوامل تهدیدکننده زندگی این گونه‌ها می‌داند و گفته گونه‌هایی چون گاندو، لاکپشت فراتی، افعی البرزی، افعی دم‌عنکبوتی بیش از همیشه به خطر نزدیک شده‌اند.

براساس گفته‌های رضا فرجی، جمعیت گاندو یا تمساح آبی در استان‌هایی که دچار تنش آبی هستند و انواع لاکپشت‌های خشکی و دریایی به‌خصوص لاکپشت فراتی در معرض تهدید جدی انقراض هستند. افعی البرزی نیز گونه‌ای است که در میان مارها به علت برداشت غیرمجاز و تخریب زیستگاه در خطر قرار گرفته است.

لاکپشت فراتی که در ایران، سوریه و ترکیه زیست می‌کند در رده در معرض خطر (EN) قرار گرفته و بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت معدن‌کاوی، جنگ، ناآرامی‌های داخلی و مانورهای نظامی، ماهیگیری و برداشت منابع آبی، سدها و برنامه‌های مدیریت آب و پساب‌های کشاورزی جمعیت لاکپشت فراتی را تهدید می‌کند.

افعی البرزی در خطر انقراض قرار دارد اما اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت به جمعیت آن در ایران اشاره نکرده است. در حال حاضر تخریب، تغییر کاربری و تکه‌تکه شدن زیستگاه، آتش‌سوزی، چرای بیش از حد دام، مکانیزه شدن برداشت محصول و کشتار مستقیم و برداشت غیرمجاز جمعیت افعی البرزی را تهدید می‌کند. زیستگاه این نوع از افعی بیشتر در نیزارها، علفزار‌ها و مناطق ییلاق و کوهستانی است.

سمندر لرستانی، کردستانی و آذربایجانی نیز در معرض خطر تجارت غیرقانونی قرار دارند و براساس گزارش IUCN جمعیت سمندر لرستانی در حال کاهش است و در جدول فهرست قرمز در رده آسیب‌پذیر (VU) قرار گرفته است. فعالیت‌های تفریحی، زراعت و دامداری، شکار، ورود فاضلاب شهری و خانگی به زیستگاه‌ها، سدسازی و تهدید زیستگاه، ورود گونه‌های غیربومی و مهاجم و البته خشکسالی‌ از جمله تهدیدات جمعیت این گونه برشمرده شده است.

همچنین بخوانید:  ایست قلبی بیشترین علت مرگ تهرانی‌ها در آبان ماه

پیش از این اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت شهریور امسال در هشداری گفته بود که ۳۳ درصد دوزیستان در معرض انقراض‌اند و فرجی با اشاره به خشکسالی، کاهش بارندگی و بارندگی‌های بی‌موقع که زندگی موجودات زنده به‌خصوص خزندگان و دوزیستان را به خطر می‌اندازد، گفته «این پدیده به علت از دست رفتن آب تالاب‌ها و دریاچه‌های داخلی کشور رخ داده است». به‌رغم انتقادات فراوان نسبت به عملکرد وزارت نیرو در عدم تامین حقابه تالاب‌ها و دریاچه‌ها، این وزارتخانه در دوره‌های مختلف رویکرد مخرب خود را تغییر نداده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗