skip to Main Content
سازه‌ی فضایی ناسا اتمسفر خورشید را «لمس» می‌کند
دانش کیوسک

برای اولین‌بار در تاریخ

سازه‌ی فضایی ناسا اتمسفر خورشید را «لمس» می‌کند

دانشمندان روز گذشته در جلسه‌ی اتحادیه‌ی ژئوفیزیک آمریکا اعلام کردند، برای اولین‌بار در تاریخ، یک فضاپیمای ناسا، با از عبور از تاج خورشید (بیرونی‌ترین لایه‌ی اتمسفر خورشید) ، اتمسفر ناشناخته‌ی این ستاره را لمس می‌کند و از ذرات و میادین مغناطیسی تاج خورشیدی نمونه‌برداری کند. به عقیده‌ی دانشمندان این رویداد در حد فرود بر سطح ماه گاه مهمی در مسیر شناخت نزدیک‌ترین ستاره به کره‌ی زمین است.

در ماه آوریل امسال، کاوشگر خورشیدی پارکر، توانست از میان تاج خورشید (کرونا) عبور کند. چندماه طول کشیده تا داده‌هایی که این کاوشگر جمع‌آوری کرده به زمین برسند و تحلیل این داده‌ها نیز چندماه دیگر به طول انجامیده است. دانشمندان امیدوارند با بررسی فعل و انفعالات این محدوده‌ی خورشید، دانش بیشتری نسبت به بادها و شراره‌های خورشیدی که بر جو کره‌ی زمین تاثیر می‌گذارند بشوند.

کاوشگر پارکر از سال ۲۰۱۸ به سمت خورشید روانه شده و طی حرکات مداری به داخل جو خورشید شیرجه می‌زند و بیرون می‌آید. آخرین شیرجه‌ی این فضاپیما در آگوست امسال رخ داده است و داده‌های آن هنوز در دست تحلیل است. این فضاپیما قرار است سال ۲۰۲۵ وارد تنگ‌ترین مدار دور خورشید شود.

کانال یوتیوب ناسا، به همین مناسبت، ویدئویی را منتشر کرده‌است که اگر به یوتیوب دسترسی دارید می‌توانید آن را از طریق این لینک تماشا کنید

همچنین بخوانید:  آبی که می‌نوشیم شاید از خورشید هم قدیمی‌تر باشد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗