skip to Main Content
تاثیر احتمالی عدم درمان اچ‌آی‌وی در جهش اومایکرون
دانش کیوسک

در سایه بی‌عدالتی توزیع واکسن

تاثیر احتمالی عدم درمان اچ‌آی‌وی در جهش اومایکرون

شیوع کرونا در کشورهایی با نرخ بالای مبتلایان به اچ‌آی‌وی پیشرفته نه تنها این گروه از جوامع را در معرض مرگ و میر بالاتر قرار می‌دهد بلکه می‌تواند در شکل‌گیری سویه‌های جدید کرونا موثر باشد.

به گزارش نیچز، دو سوم از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی ساکن کشورهای جنوب صحرای آفریفا هستند. نزدیک از ۸ میلیون از مبتلایان در این منطقه (در حدود ۲۰ درصد از ۳۷.۷ میلیون مبتلایان در کل جهان) درمان موثری دریافت نمی‌کنند. همزمان شیوع کرونا بر سختی‌های دسترسی به درمان اچ‌آی‌وی افزوده است. بخشی از این به دلیل مشکلات سیستم درمان است. مثلا تنها در کشور آفریقای جنوبی بیش از ۱۳۰۰ نفر از کارکنان بخش درمان در یک و سال نیم بعد از شیوع کرونا به دلیل ابتلای به آن فوت کرده‌اند. همچنین میزان تست اچ‌آی‌وی نسبت به سالهای پیش کمتر شده است درهمین حال پژوهشگران می‌گویند نقص سیستم ایمنی مبتلایان کووید می‌تواند منجر به جهش ویروس کرونا شود و به همین دلیل رسیدگی به مبتلایان اچ‌آی‌وی که سیستم ایمنی پایینی دارند احتمالا در مقابله با جهش ویروس کرونا هم موثر است.

تحقیقات بین‌الملی نشان می‌دهد افرادی که بیماری اچ‌آی‌وی آنها با دارو تحت کنترل است به واکسنهای کرونا واکنش خوبی نشان می‌دهند. در حالی که در بیماران اچ‌آی‌وی پیشرفته واکنش بدن این افراد به این واکسن‌ها بسیار ضعیف بوده همانطور که در مورد دیگر واکسن‌ها اینگونه است. با این وجود تا همین یک ماه پیش در حالی که تقریبا چهل درصد مردم جهان دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند این رقم در آفریقا نزدیک ۷ درصد است. در همین میزان هم اولویت با سالمندان است در حالی که ۸۰ درصد مبتلایان به اچ‌آی‌وی در این قاره زیر ۵۰ سال سن دارند.

همچنین بخوانید:  اختصاص ۷۳۵هزار تومان برای ایمنی هرکدام از معادن ایران

از دو میلیارد واکسن برنامه کوواکس که برای انتهای سال میلادی جاری برنامه‌ریزی شده بود تا ماه قبل تنها ۵۰۷ میلیون تأمین شده است. بخش عمده مشکل به این دلیل است که کشورهای تأمین‌کننده واکسن به تعهدات خوب پایبند نبوده‌اند. با وجود پاندمی کرونا، که بیش از پیش اهمیت همکاری‌های جهانی را آشکار کرده، هنوز کشورهای قدرتمند در مقابله با کرونا رویکردی ملی‌گرایانه دارند که نتیجه آن نابرابری جهانی در دسترسی به واکسن است. اما یکی از پیامدهای این نابرابری ایجاد جهش‌های تازه است که روند مقابله با کرونا را در سراسر جهان دشوارتر می‌کند.

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗