skip to Main Content
سند ملی واکسیناسیون در ایران اعتبار جهانی ندارد
جامعه کیوسک

چند درصد مردم واکسن زده‌‌اند؟

سند ملی واکسیناسیون در ایران اعتبار جهانی ندارد

ملاک وزیر بهداشت برای پوشش واکسیناسیون کرونا در ایران ۸۵ میلیون نفری، سند مصوب دی ماه سال گذشته و جمعیت ۶۷ میلیون نفری است در حالی که رویه جدید جهانی لزوم واکسیناسیون تمام جمعیت بالای ۵ سال در هر کشور برای مصونیت جمعی است.

روزنامه اعتماد نوشته «در سند ملی واکسیناسیون که دی ماه پارسال تصویب شد به تأسی از روال توصیه شده جهانی، قید شد که حدود ۶۰ میلیون نفر و حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور باید واکسینه شوند تا به مصونیت جمعی برسیم ولی امروز لابراتوارهای واکسن‌سازی دنیا در تلاش برای ایمن‌سازی کل جمعیت جهان هستند.»

این گزارش می‌گوید که رویه جدید جهانی مبتنی بر  لزوم واکسیناسیون تمام جمعیت بالای ۵ سال هر کشور است، اما وزارت بهداشت ایران، هنوز با استناد به  سند پیشین گزارش عمومی درباره واکسیناسیون می‌دهد.

طبق آمار روز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰، مجموع تزریق واکسن کووید۱۹ در ایران، به ۱۰۰ میلیون و ۶۸ هزار و ۷۰۳ دوز رسیده است. این یعنی تعداد «کل» واکسن‌هایی که از روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۰ به دریافت‌کنندگان نوبت اول، دوم و سوم واکسن کووید۱۹ تزریق شده است.

بنابراین، هنوز تزریق هیچ‌یک از دوزهای اول، دوم و سوم واکسن در ایران به آستانه ۱۰۰ یا حتی ۶۰ میلیون دوز نرسیده است.

این گزارش با اشاره به آمارهای متناقض رسمی و مورد تایید وزارت بهداشت، گفته «گزارش رسمی وزارت بهداشت، پوشش نوبت اول واکسیناسیون در کل جمعیت کشور را تا روز ۲۶ آبان، ۶۷ درصد اعلام کرده اما دیروز وزیر بهداشت این پوشش را ۸۴ درصد اعلام کرد.»

طبق گزارش وزارت بهداشت در هیچ استانی میزان واکسیناسیون نوبت اول، بالای ۸۰ درصد کل جمعیت استان نبوده، در ۴ استان خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و قم آمار واکسیناسیون در کل جمعیت استان از ۶۰ درصد بالاتر نرفته است. و در مجموع تنها ۴۳ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۰۴ دوز نوبت دوم – یعنی واکسیناسیون کامل- انجام شده است. 

مردم ایران، در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان که دولت برای راضی‌کردن مردم به تزریق واکسن حتی به آنها پول داده‌اند، نسبت به تزریق واکسن پذیراتر بوده‌اند. اما مسئولان در پی یک سال تاخیر واردات واکسن و شروع واکسیناسیون، همچنان سرعت و کیفیت کافی در واکسیناسیون و مدیریت کرونا را نداشته است. حالا تعداد کشته‌شدگان کرونا در اثر واکسیناسیون پایین آمده در حالی که با تعلل مسئولان در خرید واکسن بسیاری جان خود را از دست دادند و با به روز نشدن سند واکسیناسیون در ایران امکان شکل گیری موج‌های شدیدتر وجود خواهد داشت. 

همچنین بخوانید:  مصرف یک میلیون کیلو گوشت پروار از زباله در تهران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗