skip to Main Content
امر به معروف‌ و نهی از منکر به مقطع ارشد و دکتری رسید
جامعه کیوسک

کدام نهادهای غیردانشگاهی، طرح اسلامی کردن دانشگاه را پیش می‌برند؟

امر به معروف‌ و نهی از منکر به مقطع ارشد و دکتری رسید

 امر به معروف و نهی از منکر قرار است جزو رشته های تحصیلی در دانشگاه شود و همچنین «قرآن و سیاست» و «اقتصاد مقاومتی» وارد سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها خواهد شد.

رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گفته: «قرار است رشته‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به‌ عنوان رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر راه‌اندازی و محتوای درسی در این زمینه تولید شود.»

اجرایی شدن این طرح قرار است بر مبنای تفاهمنامه‌ای میان دانشگاه آزاد اسلامی و ستاد امربه‌ معروف و نهی‌ از منکر خراسان رضوی باشد. اما اصل ماجرای تعریف این رشته به تغییرات جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر باز می گردد.  به تازگی در ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر معاونتی به نام معاونت علمی و آموزشی تشکیل‌ شده که کار تهیه محتوای آموزشی برای گروه‌های مطالبه‌گری را انجام می‌دهد و در اولین اقدام قرار است واحد درسی «امر به معروف و نهی از منکر» در دانشگاه‌ها تدریس شود.

به نظر می رسد پیوند ستادها و نهادهای غیردانشگاهی با دانشگاه ها درحال پیشرفت بیشتری است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی چندین روز پیش خبر داد که برنامه درسی ۳۵ رشته جدید تدوین شده که بیشتر این رشته‌های جدید در گروه علوم انسانی بوده. رشته‌هایی مانند مطالعات اسلام معاصر و غرب‌شناسی انتقادی ازجمله  این رشته‌های جدید هستند. همچنین اعلام شده مظاهر اسلامی و سویه‌هایی از تقابل با غرب تحت عناوینی چون «قرآن و سیاست» و «اقتصاد مقاومتی» وارد سرفصل‌های درسی دانشگاه‌های کشور می‌شود.

در همین راستا رشته «تاریخ علم در دوره اسلامی» به کنکور دکتری ۱۴۰۱ اضافه شده است. از طرفی دانشگاه آزاد از سند تحول و تعالی در ۵ ساله آینده رونمایی کرد و طبق این سند باید منتظر تغییرات بسیار در این دانشگاه نیز بود. این تغییرات البته نه فقط در دانشگاه بلکه در کل مقاطع تحصیلی در جریان است.  ابتدای مهر امسال با شروع سال تحصیلی سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد که کتاب‌های درسی را بازبینی کرده و جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت را ارتقا و ظرفیت جشنواره‌ها و اردوگاه‌ها را به این موضوع اختصاص خواهند داد.

سیاست اسلامی‌سازی مدارس و دانشگاه‌ها از سال‌های پیش آغاز شده و نهادهایی همچون وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه‌ای هر کدام به نوبه خود اطلاعات و طرح‌هایی را در رابطه با بازنگری در علوم انسانی مطرح می‌کنند. حالا باید به این لیست بلند بالا ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر را نیز اضافه کرد.

 

همچنین بخوانید:  معاون مالی شهرداری: ۹۰درصد واگذاری‌ املاک در شهرداری غیرقانونی بوده است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗