skip to Main Content
ابراز نگرانی پزشکی قانونی از افزایش تقاضا برای «تغییر جنسیت»
جامعه کیوسک

ابراز نگرانی پزشکی قانونی از افزایش تقاضا برای «تغییر جنسیت»

رئیس بخش معاینات روانپزشکی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران «تغییر جنسیت» را «مشکلی» دانسته که «دیگر افراد را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد» و از اینکه مراجعات برای «تغییر جنسیت» افزایش یافته، اظهار تاسف کرده است؛ مهدی صابری گفته «متاسفانه در سال‌های اخیر مراجعان درخواست تغییر جنسیت بیشتر شده است. در دهه‌های گذشته مانند ۱۰ یا ۲۰ سال پیش شاید به‌طور مثال دو یا سه درصد پرونده‌های ما چنین درخواست‌هایی بود. اما امروزه این آمار دو برابر شده است و بین ۵ تا  ۶ درصد پرونده‌هایی که به ما ارجاع می‌شود به نوعی در ارتباط با موضوع تغییر جنسیت است».

وی درباره سخت‌تر کردن پروسه درخواست «تغییر جنسیت» نسبت به دهه‌های گذشته گفته «ما فیلتری برای ورود این پرونده‌ها به پزشکی قانونی قرار داده‌ایم که در دهه‌های گذشته این روند نبود؛ اما با دادگاه مذاکراتی داشته‌ایم و توافقی حاصل شده و کسی که تقاضای تغییر جنسیت دارد باید حداقل یک سال دوره‌های مشاوره و ارزیابی روانی و آزمایشات لازم روان درمانی و.. را انجام داده باشد. در گذشته ممکن بود فردی به یک روانپزشکی مراجعه کند و روانپزشک تشخیص اختلال دهد و این فرد با نامه این روانپزشک به دادگاه می‌رفت و بعد به پزشکی قانونی معرفی می‌شد و در پزشکی قانونی باید بررسی می‌شد و ما تازه متوجه می‌شدیم که این فرد نیاز به مشاوره‌های بیشتر و دارو درمانی دارد و موافقت نمی‌شد».

این مقام مسئول توضیح داده «اما در حال حاضر با روندی که در نظر گرفته‌ایم افرادی که به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند اغلب حداقل یکسال است که این دوره‌ها را طی کرده‌اند و اگر در نهایت به نتیجه نرسیده‌اند و در واقع چاره‌ای جز تغییر جنسیت نداشته باشند به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند. این فیلتر و روندی که در خصوص این پرونده‌ها گذاشته شده است باعث می‌شود افرادی که به ما مراجعه میٰ‌کنند افرادی باشند که این دوره‌ها را طی کرده و تقریبا تشخیص در خصوص این افراد قطعی است».

همچنین بخوانید:  خواب‌ آشفته ترنس‌‌ها

صابری با اشاره به آمارهای جهانی گفته «در یک میلیون جمعیت ما انتظار داریم حدود ۲۰ تا ۶۰ نفر دچار این مشکل باشند. طبیعتا آمار بالایی نسبت به جامعه نیست اما به هر حال هر یک نفر هم زندگی‌اش اهمیت دارد و نباید این موضوع را یک مسئله بی‌اهمیت پزشکی بدانیم. ضمن اینکه مسائل مربوط به تغییر جنسیت به‌گونه‌ای است که افراد دیگر را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد».

با آنکه این هویت جنسیتی از لیست اختلالات هویت جنسیتی خارج شده اما در ایران برخی هنوز آن‌را یک اختلال روانی می‌دانند. فشارهای اجتماعی باعث می‌شود برخی از افراد ترنس در خفا زندگی کنند و انجمن حمایت از افراد ترنس نیز اذعان کرده نتوانسته کار مهمی برای تغییر شرایط آنها انجام دهد؛ فرشید مسعودی مدیر این انجمن پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود «تعداد زیادی از افراد با هویت ترنس مایل به عمل جراحی هستند؛ بسیاری از آنها آگاهانه و عامدانه به سمت عمل جراحی می‌روند چون از جسم خودشان هم ناراضی هستند و تحمل آن را ندارند؛ اما بعضی از ترنس‌ها می‌توانند با فیزیک‌شان کنار بیایند و بیشتر از پذیرفته‌نشدن و طردشدگی رنج می‌برند. تعدادی از ترنس‌ها نیز مایل به عمل جراحی نیستند چون در ایران نسبت به بعضی از کشور‌های دیگر این عمل‌ها سنگین و پرمخاطره است و اصولا آسیب‌زا بوده و ممکن است برای سلامتی فرد مضر باشد».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗